Sök

"Niklas Zennström är mördande tråkig och saknar visioner"

Krönika

Viggo Cavling och Niklas Zennström. Foto Zennström: Eirik Solheim, www.eirikso.com / Flickr

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

"Zennström har haft sinnessjuk tur en gång och dålig tajming några gånger", skriver Viggo Cavling.

I senaste numret av mitt favoritmagasin Icon finns ett tolv sidor långt reportage med den svenska IT-världens supernova Niklas Zennström. Tidningens reporter har fått följa med IT-ikonen i flera månader. Och resultatet är… mördade tråkigt. Zennström säger inte en enda intressant sak. Det är noll nyheter. Noll visioner. Och förstås noll skratt.

Startupvärldens entreprenörer kan enkelt delas upp i två grupper: säljare och tekniker. Det är uppenbart att Zennström tillhör den senare kategorin. I artikeln framgår tydligt att han hellre pratar med sina egna medarbetare än låter främmande personer på SUP46 approchera honom. Hans röst är enligt artikeln robotlik och armrörelserna stela.

Jag har den största respekt för Zennströms skapelse Skype som jag använder flera gånger i veckan, men vi kan alla enas om att hans två andra innovationer: musiktjänsten Kaaza och videotjänsten Joost floppade. Zennström har haft sinnessjuk tur en gång och dålig tajming några gånger. Sedan mer än tio år är han rik som ett troll eftersom han lyckats kränga Skype två gånger. Det sista är banbrytande i ordet rätta bemärkelse.

I dag driver Zennström VC-bolaget Atomico vars mantra längre var: ring inte oss, vi ringer dig. Den strategin ledde till att man investerade alldeles försent i Klarna och missade chansen att tjäna riktigt mycket pengar. Huruvida de andra 50 investeringarna man gjort kommer att bli framgångsrika återstår att se. På Atomico finns uppenbarligen flera människor som är bra på att räkna, men vad spelar det för roll om man inte är nyfiken. Den intressanta frågan är förstås varför Zennström vill vara med i media om han inte vill svara på frågor. Jag gissar att han vill sända ut röksignaler till Atomcos investerare att han är varsam med deras pengar. Jag kan härmed meddela att så är fallet.

I senaste numret av Icon ska du istället läsa ekonomisidorna med Handels mest galna professor Micael Dahlén. Enligt professorn kan vi äntligen glömma bort ordet konjunktur eftersom det inte längre är möjligt att sammanfatta vad som händer i ett lands ekonomi med ett enda ord. Skönt!

Läs mer