Boozt har infört ny policy – vill bannlysa kunder som returnerar för mycket

Boozt Asos e-handel
Boozt har infört ny policy – vill bannlysa kunder som returnerar för mycket

Boozt vill banlysa kunder som lämnar tillbaka för mycket. Foto: Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

E-handelsjätten Boozt vill bannlysa kunder som skickar tillbaka för mycket kläder.

Bara i år kommer svenskarna handla på nätet för 88 miljarder kronor enligt en prognos från Postnord. Men nästan en tredjedel av alla kläder och skor som klickas hem kommer att skickas tillbaka.

I den allt hårdare konkurrensen om kundernas uppmärksamhet har många e-handlare börjat erbjuda både gratis frakt och gratis returer. 

Det har lett till nya shoppingvanor. Idag beställer kunderna flera storlekar på en gång och skickar sedan tillbaka de som inte passar. Tidigare i år granskade Breakit e-handelns returer och kunde då konstatera att många varor skickades flera hundra mil när de returnerades (Läs vår granskning här)

Returerna är en av de största utmaningarna som finns i branschen. Att köra varorna fram och tillbaka kostar pengar och skadar bolagens hållbarhetsimage. Förutom att det är dåligt för miljön att skicka kläder fram och tillbaka finns det också en risk att varorna inte hinner bli sålda igen eftersom säsongen för en del varor är kort.

Kan bannlysa kunder som returnerar för mycket

Nu har e-handelsjätten Boozt infört en ny returpolicy som de kallar "Fair Use". Den innebär att kunder som returnerar för mycket kan bli bannlysta.

“Klausulen har införts för att hållbarhet är viktigt för oss – både med hänsyn till miljö, och till att skapa en hållbar verksamhet där vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga shoppingupplevelse", skriver Boozt på sin hemsida.  
De skriver att de vill använda klausulen till att kunna ha en dialog med kunder som lägger ovanligt stora beställningar där de returnerar nästan allt eller när de misstänker att kläderna returneras när de redan har använts.

"Mer konkret betyder det att vi i vissa fall kan tvingas inaktivera ett kundkonto och eventuellt andra relaterade konton", skriver bolaget.

Fick inte handla: "Jag är skakad"

Den danska tidningen BT har haft kontakt med en av Boozts bannlysta kunder.

“Tack för din beställning. Vi beklagar att vi måste meddela att vi, med hänvisning till våra "Fair Use"-regler, har beslutat att annullera din beställning. Vi har inte tagit emot din betalning. Om du har frågor efter att ha läst vår "Fair Use"-policy är du välkommen att kontakta vår kundservice via mejl så återkommer vi till dig", stod det i ett mejl från Boozt som kunden fick efter att ha lagt en beställning.

"Jag är skakad över deras sätt att behandla mig som kund på", säger kvinnan som fick mejlet till BT.

"Jag har varit en lojal kund, hållit mig till reglerna och gett dem goda betyg och så får man det här tillbaka".

Flera planerar att stoppa kunder med för många returer

Boozt är inte ensamma om att införa hårdare kontroll av kunder som returnerar mycket.

I slutet av januari skrev tidningen Independent att den brittiska modesajten Asos planerar att börja bevaka kunder som systematiskt gör returer av sina beställningar. Bland annat har de börjat kolla kunders sociala medier för att se om de burit kläder som de sedan skickat tillbaka.

Läs fler artiklar
LÄS MER