Sök

Black Friday slår nya rekord – men mindre ökning än väntat

SportamorePricerunnere-handel

Sportamores vd Johan Ryding och Coolstuffs vd Kajsa Knapp tror på ökad försäljning. Foto: Marcus Ericsson/TT/Istockphotos.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Trots klimatångest och köpskam slår Black Friday-försäljningen nya rekord.

Klockan 10 på förmiddagen hade försäljningen under årets Black Friday ökat med 11 procent jämfört med förra året, enligt statistik från betaltjänsten Klarna.

Statistiken visar att lika många kvinnor som män shoppade loss och att de som handlade mest var i åldern 18-35 år.

Men på förmiddagen var försäljningsökningen mindre än vad branschorganisationen svensk handel hade förutspått. De trodde att försäljningen skulle öka med 15 procent och att svenskarna skulle handla för 7 miljarder kronor. 

"Det var en historiskt anmärkningsvärd första timme av Black Friday. Miljontals svenskar hade planerat att handla, och köpen ökade med flera tusen procent jämfört med en genomsnittlig dag, men inte jämfört med fjolåret. Jag kan inte se att något liknande hänt tidigare, säger säger Viveka
Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.

I år infaller Black Friday nästan en vecka senare än i fjol och det kan påverka handlarna negativt, tror e-handelsexperten Nicklas Storåkers som är vd på jämförelsesajten Pricerunner.

“29 november är den senast möjliga dagen som Black Friday kan inträffa på och det gör att den krockar med julhandeln”, säger han.

Enligt Nicklas Storåkers kommer det i år bli en extra utmaning e-handlarna att få ut en stor andel varor på kort tid, något som bäddar för paketkaos hos ombud och försenade leveranser.

Det kan också vara svårt för handlarna att hinna med att ställa om och höja priserna igen mellan Black Friday och jul.

Men trots att 2019 har präglats av klimatinitiativ och köpskam tror Nicklas Storåkers inte på en minskad försäljning vid årets Black Friday.

“Eftersom många förmodligen kommer att handla julklapparna då tror vi att försäljningen kommer att öka”

Inte heller de e-handlare som Breakit har pratat med känner sig oroliga. Johan Ryding som är vd på e-handelssajten Sportamore tror att deras försäljning kommer att öka med 20 procent. 

“Det tog av julhandeln redan förra året och vi ser det här som startskottet på julhandeln. Det är klart att det blir en mer komprimerad period men vi räknar ändå med att öka försäljningen rejält”, säger han. 

Även prylsajten Coolstuffs vd Kajsa Knapp tror på en ökning.

"Vi förväntar oss att öka mot föregående år. Hur mycket är svårt att säga, vi har lagt upp kampanjen lite annorlunda jämfört med förra året då vi inte körde hela veckan som gör i år", säger hon.

Men alla älskar inte Black Friday. Rakhyvelsmärket Estrid är ett av de företag som vägrar Black Friday i år. Istället för att sänka priserna den 29 november, kommer Estrid att dubbla sina priser under 24 timmar och donera alla intäkter till organisationen Kvinna till Kvinna som jobbar för kvinnors rättigheter, skriver e-handel.se.

Outdoormärket Haglöfs meddelar att de höjer priserna till det dubbla i de egna butikerna och bommar igen online.

“Genom att öka våra priser vill vi belysa problemantiken kring kraftig rabattering för att öka försäljningen på dagar som Black Friday. Vi vill att konsumenten ska fundera över vem som i slutänden faktiskt betalar priset när produkterna börjar kosta mindre än produktionen av dem”, säger hållbarhetschef Elaine Gardiner till tidningen Market.

Även Ikea bojkottar Black Friday för andra året i rad. 

Men Johan Ryding på Sportamore tror att företag kan jobba för hållbarhet på andra sätt.

“Vi tänker att hållbarhet är viktigt för oss och för våra konsumenter. Men vi kommer att fortsätta förse konsumenten med de varor konsumenten behöver”, säger han till Breakit.

"Vi tycker det är positivt att kunderna kan göra en bra affär och ser att det går att jobba med hållbarhetsfrågor även om man säljer varor till rabatterade priser. Exempelvis klimatkompenserar vi alla våra leveranser, på Black Friday liksom alla andra dagar under året", säger Coolstuffs vd Kajsa Knapp. 

Läs mer