Prisjakt och Pricerunner bland 41 sajter i öppet EU-brev för att stoppa Google

Google Pricerunner ehandel
Prisjakt och Pricerunner bland 41 sajter i öppet EU-brev för att stoppa Google

EU-kommissionären Margarete Vestager. Foto: TT / Skärmklipp

Tobias Blixt

Reporter

Menar att situationen inte har förbättrats trots förändringar hos Google.

De senaste åren har EU-kommissionen har skickat iväg flera bötesbelopp i miljardklassen med Google som mottagare. Varje gång har det handlat om hur den amerikanska techjätten på olika sätt ska ha missbrukat sin dominerande ställning för att snedvrida konkurrensen. 

En av de längre följetongerna har handlat om bråket mellan Google Shopping och olika prisjämförelsesajter i Europa. EU-kommissionen beslutade redan 2017 att bötfälla Google med 24 miljarder kronor, eftersom att de skulle ha gynnat sin egen shopping-tjänst i sökresultaten. 

Google höll inte med och valde att överklaga.

Nu har 41 jämförelsesajter gått samman i ett gemensamt brev till EU-kommissionen och Margrethe Vestager, som ansvarar för konkurrensfrågor.

Budskapet är tydligt.

“Googles fortsatta missbruk av sin marknadskraft skadar konsumenter och digitala företag inom hela Europa. Prisjämförelsesajter vill nu se krafttag mot Googles icke-följande av EU-kommissionens beslut i fallet med Google sök (shopping)”, inleds brevet.

Bland de 41 vd:ar som har skrivit under brevet finns bland annat Prisjakts vd Peter Greberg och Pricerunners vd Nicklas Storåkers. De många bolagen anklagar Google för att “snyggt undvika att följa lagen och beslut från myndigheter”.

Inget har hänt på 10 år

De vill att EU-kommissionen med kraft ska börja använda sig av beslutet från 2017 för att “få slut på Googles favoriserande av sig själva”. De menar att de efter 10 år av formella klagomål och 2 år efter EU-kommissionens dom, så har deras marknad fortfarande inte återställts och att Googles egna åtgärder inte har hjälpt. Åtgärder som att exempelvis låta konkurrenter köpa annonser. Trafiken till sidorna har fortsatt att minska.

I det långa brevet till EU-kommissionen fortsätter de sedan att lista ett antal punkter som ska visa hur situationen inte har blivit bättre efter domen och varför det anser att problemet måste lösas snarast.

Exempelvis menar de att mindre än 5 procent av användarna som klickar sig in på shopping-delen hamnar på en konkurrerande prisjämförelsesajt. Istället hamnar de direkt hos försäljaren, även om det finns länkar till deras sajter.

De hoppas nu att Vestager ska göra det här till en högsta prioritering under sin nästa mandatperiod. Bolagen som har skrivit under brevet presenterar inget eget förslag på lösning.

Läs fler artiklar
LÄS MER