Viagogo, Klarna och mobilbolag – de är mest anmälda 2019

Klarna Viagogo Konsumentverket
Viagogo, Klarna och mobilbolag – de är mest anmälda 2019

Klarna och Viagogo på osmickrande lista. Foto: Pressbild, skärmdump samt TT.

Erik Wisterberg

Reporter

Råd&Röns "skamlista" är här. På topp tre finns både Klarna och biljettsajten Viagogo.

I början av året granskade Breakit den växande marknaden för evenemangsbiljetter i andra hand. Flera företag försöker, som mellanhand, att tjäna pengar på att köpa upp exempelvis konsertbiljetter för att sedan sälja dem vidare till ett högre pris.

Men Breakits granskning visade att många konsumenter var missnöjda. 

“De flesta anmälningar handlar om att konsumenten inte har förstått att det handlar om försäljning i andra hand och känner sig lurade”, sade Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket.

När tidningen Råd&Rön nu publicerar "Skamlistan", en sammanställning av årets mest anmälda bolag till Konsumentverket, dyker en av dessa biljetthajar upp på andra plats. 

Det handlar om Viagogo, som även förekom i Breakits granskning. 

"Viagogo skriver i ett svar att de är bekymrade över att ha hamnat på varningslistan. De säger sig ha genomfört stora förändringar på sin sajt, bland annat ska de ha förtydligat biljettpriserna och annan information för att minska risken att kunderna inte förstår prissättningen", skriver Råd&Rön. 

Fintechjätten trea

Trea på listan är Klarna. Bolaget hanterar enligt egen uppgift betalningar för omkring hälften de svenska e-handlarna – och har totalt 190.000 anslutna handlare globalt.

"Faktum är att vi hittills i år, för varje månad utom en, ligger lägre än motsvarande månad föregående år när det gäller det totala antalet klagomål per miljon köp", sade presschefen Magnus Törnblom till Breakit tidigare i år. 

Den stora mängden anmälningarna ska ses i relation till den stora volym av transaktioner som bolaget hanterar. Men Klarna har en historik av negativ uppmärksamhet kopplat sina kortbetalningar. En del av företagets affärsidé är att tjäna pengar på att kunderna delar notan för sina köp.

Många av årets anmälningar handlar om ett betalalternativ som Klarna kallade för "konto", men som istället visade sig vara en delbetalning

"Företaget meddelar att de döpte om betalsättet till ”delbetalningskonto” några dagar efter att Konsumentverket kontaktade dem tidigare i år, för att tydliggöra skillnaden mellan betalsätten", skriver Råd&Rön. 

Etta på den osmickrande listan är Mobile Group, som nyligen bytte namn till Telefonihuset.

Spana in hela listan här

Läs fler artiklar
LÄS MER