Salesbox startar samarbete med Telia Sonera för att erövra Finland

Breakit - Salesbox startar samarbete med Telia Sonera för att erövra Finland
Salexbox-grundaren Andreas Lalangas
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Under våren börjar Telia att sprida säljappen Salesbox till telekomjättens kunder i Finland. Samtidigt sätter det svenska startupbolaget skyhöga mål för det kommande året.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Salexbox levererar en mobilapp med ett kundhanteringssystem (CRM) och konkurrerar till exempel med den internationella jätten Salesforce. CRM:et ska hjälpa säljare att hålla bättre koll på vilka kunder de har kontakt och vad som kan bli nästa steg i säljprocessen.

Tjänsten gick ur beta-stadiet i november 2015 och samtidigt tog bolaget in 2,5 miljoner kronor i riskkapital. Nu ska Telia hjälpa bolaget att få ut produkten på den finska marknaden.

“Telia blir en återförsäljare för oss och kommer sälja vårt system antingen helt fristående eller tillsammans med andra produkter de erbjuder. De väljer själva vad de vill erbjuda för paketlösningar. Avtalet gäller hela Norden och Baltikum men vi börjar i Finland”, säger Andreas Lalangas, medgrundare och vd på Salesbox.

Traditionellt har CRM-system sålts in till större organisationer genom konsultbolag. Salesbox har däremot valt andra distributionskanaler, och i ett första skede riktar bolaget in sig på små företag.

“Konsultbolagen har sålt in CRM-system på att de kan komma och sätta upp det och specialanpassa till varje kund. Med Salesbox är allt redan klart för att köra igång så konsulterna behövs inte längre i modellen. Därför har vi tittat på andra distributionskanaler”, säger Andreas Lalangas.

Som distributörer vill de helst ha stora bolag med många små företag som kunder och ett behov av att komplettera sina egna tjänster. Som exempel lyfter han, utöver teleoperatörer, fram bankindustrin, hårdvaruleverantörer och så kallade hostingbolag, det vill säga bolag som sköter webbdomäner åt andra företag.

Varför börjar ni med Finland?
“Vi har redan en återförsäljare i Sverige i form av Dustin. Då kändes det naturligt att börja i Finland med Telia”, säger Andreas Lalangas.

Men bolaget kommer inte nöja sig med två länder. Bara under 2016 satsar Andreas Lalangas på att inleda samtal med distributörer i bland annat Storbrittanien och Singapore.

Målet för året är att ha över 7000 kunder. Mot slutet av 2016 satsar bolaget även på att omsätta 35-40 miljoner kronor.

Det är 1000 gånger mer än 2015. Då omsatte bolaget endast 42.000 kronor.

“Det är ett ambitiöst mål men vi ligger långt framme på de hetaste trenderna inom CRM, som bland annat mobilanpassning och förutsägande analys. Nu har en av världens främsta CRM-analytiker just omtalat oss som ett världsledande bolag, så det är fullt möjligt”, säger Andreas Lalangas.

Finns det inte en risk för växtvärk?
“Vi har en rekryteringsplan både för affärs- och tekniksidan. Vi hanterade ganska stora volymer redan under vår betaperiod, då var det ungefär 15.000 registrerade bolag. Det var ju inte betalande kunder då. Men vi har till exempel märkt att vi inte får in särskilt mycket support-frågor. Så vi behöver till exempel inte expandera vår supportverksamhet jättemycket under året. Sedan måste man så klart alltid vara rörlig. Man kan lätt tro att man har kontroll men man måste vara anpassningsbar”, säger Andreas Lalangas.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel