Sök

Youtube slussar svenska reklampengar till rysk propaganda

Youtube

Susan Wojcicki. Foto: Reed Saxon/TT.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Svenska företags annonspengar går via Youtube vidare till ryska propaganda-kanaler, visar en granskning från Di.


Reklamkampanjer på Youtube från flera svenska företag, som till exempel SAS och Klarna har rullat på Youtube-kanaler som Russia Today och Sputnik. Det visar en granskning som Dagens Industri har gjort. 

De ryska kanalerna brukar beskrivas som en del av den ryska propagandamaskinen. 

“De är skickliga på att blanda sådant som är sant med falsk information och felaktiga slutsatser. Resultatet blir en vilseledning. Det är en psykologisk påverkansoperation som är svår att värja sig emot”, säger Peter Mattsson, universitetslektor på Försvarshögskolan och expert på Ryssland, till Di.

När svenska företags marknadsföringspengar hamnar i Russia Todays kanaler så kan ryska staten få del av annonsintäkterna, eftersom Youtubes affärsmodell fungerar på det sättet. Runt 55 procent av de annonsintäkter som genereras på Youtube brukar gå till de enskilda kanalerna. 

”När man som kanal har nått 1.000 prenumeranter och 4.000 visningstimmar det senaste året, så kan man ansöka om att få möjlighet att tjäna pengar via Youtube/annonsintäkter. Detsamma har gällt för de två kanaler som du nämnde. Vi går dock inte in och delger hur mycket enskilda YT-kanaler tjänar”, skriver Googles kommunikationschef i Sverige, Joakim Larsson, i ett uttalande till Di. 

Di har varit i kontakt med både SPP och SAS vars reklam synts i de ryska kanalerna. Båda uppger att de inte kände till det, och att de inte vill medverka i den typen av sammanhang. 

Läs mer