Sök

Så billigt är det att köpa en annons i svenska poddar

Mediepodden

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

En del blir rika – men fortfarande billigt att annonsera i poddar.

Vad omsätter den svenska poddmarknaden? Vilka växer och vilka minskar över tid?

Mediepoddens Olle Lidbom har i veckan publicerat en unik granskning över Poddsverige 2019. Den ger ett estimat om att den svenska poddmarknaden bara omsätter knappa 190 miljoner kronor.

Genom att slå ihop all öppen data från Poddindex, kombinera med Orvesto och andra öppna undersökningar har Mediepodden denna vecka gjort en karta över det svenska poddlandskapet. Vi har begärt ut information om vad svenska myndigheter har betalat för att vara med i våra största poddar och fått tips och fakturaunderlag från lyssnare.

Med över tre miljoner datapunkter har en bild över ett svenskt poddlandskap växt fram.

Du hör hela analysen och genomgången i veckans Mediepodden, men i korthet:

  • Svenska poddvärlden omsätter 190 miljoner kronor.
  • Att annonsera i en svensk podd kostar i snitt 0,27 öre per lyssnare.
  • Sveriges Radio är störst och växer fortfarande på poddmarknaden – men deras marknadsandel minskar.
  • Sportpoddar och hälsopoddar är de segment som växer starkast. 
  • Alla poddkategorier är i tillväxt, men en av de med minst tillväxt är kategorin intervjupoddar.

Du hör hela granskningen i veckans Mediepodden, där vi också pratar om: -Therese Lindgren första svensk att passera en miljon youtube-prenumeranter, första siffrorna om hur många svenskar som finns på Tiktok och vad händer när en podd får en ansvarig utgivare?

 

Läs mer