Domen: Spelbolagens reklam begränsas

Ninja casino nätkasino
Domen: Spelbolagens reklam begränsas

Foto: Janerik Henriksson / TT

Tobias Blixt

Reporter

Ninja Casino fälls i Patent- och marknadsdomstolen.

Det rapporterar TT (via Expressen)

Frågan om hur spelreklamen får vara utformad blev aktuell i slutet av 2018 när Konsumentombudsmannen valde att stämma Elec Games och deras nätcasino Ninja Casino.

Konsumentombudsmannen yrkade då på att Patent- och marknadsdomstolen skulle förbjuda bolaget från att använda vissa uttryck i reklamen, men också vissa format.

“KO vill att domstolen förbjuder bolaget att använda sig av påståenden som: ”Kan fylla kontot på fem minuter”, ”blixtsnabba utbetalningar”, ”Vinsten på banken inom fem minuter” och ”SPELA NU!” med flera.”, stod det i ett pressmeddelande från KO då. 

Vissa fraser får inte användas

Nu har ett beslut i frågan kommit. Enligt ett pressmeddelande från domstolen har de identifierat 20 olika marknadsföringspåståenden som spelbolaget inte får använda sig av. Dessutom slår domstolen fast att de inte får marknadsföra sina speltjänster genom så kallade takeover-annonser, alltså annonser som täcker hela skärmen på en sajt.

“När det gäller takeover-annonsen har domstolen bedömt att denna typ av reklam upplevs som påträngande och att den därför inte är måttfull vid marknadsföring av speltjänster”, står det i pressmeddelandet.

Strider mot kravet på måttfullhet

Marknadsföringspåståendena har delats in i kategorierna påståenden som antyder att spelaren kan påverka utgången, påståenden som accentuerar snabba spel och snabba utbetalningar, påståenden som uppmanar till att spela omedelbart och påståenden som ger intryck av att man snabbt kan vinna stora belopp. Enligt domstolen strider påståendena mot de riktlinjer och rekommendationer som ligger till grund för spellagens krav på måttfullhet.

Rättens ordförande rådmannen Alexander Ramsay säger i en kommentar:

"Domstolen har bedömt att det finns ett samband mellan spelreklam och spelproblem och har tagit särskild hänsyn till hur marknadsföringen uppfattas av personer som har eller ligger i farozonen att utveckla spelproblem."

Läs fler artiklar
LÄS MER