Sök

Acast öppnar sin plattform för alla

Acastpodcast

Foto: Press / Istockphotos.com

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ska finnas i både gratis- och betalversioner.

Poddtjänsten Acast väljer att öppna upp sin plattform för alla som vill starta en podcast att använda sig av deras plattform och verktyg. Satsningen kallas Acast Open och lanseras idag, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Acast har tidigare använt sig av olika partnerskap för att släppa in kreatörer på plattformen. Det har alltså inte varit möjligt för vem som helst att lansera en podd genom plattformen. Men genom att integrera tekniken från Pippa, ett bolag som Acast köpte upp tidigare i år, finns det nu möjlighet för alla att ansluta sig till plattformen oavsett storleken på podden.

“Acast är den enda globala plattformen som tillåter kreatörer gå från att vara ett hobbyprojekt i sovrummet, till att bli stora globala succéer. Nu kan vi erbjuda samma verktyg som har byggt upp några av världens största poddar – till nya kreatörer i alla världens hörn”, säger Acasts medgrundare Johan Billgren i pressmeddelandet. 

Det ska finnas tre olika nivåer som användaren kan använda sig av, där den första är gratis. Vilka funktioner som finns i de olika nivåerna framgår inte heller, men det kan exempelvis handla om tillgång till statistik som visar hur podden presterar.

Flyttar över kunder

I samband med förändringen har Pippas tidigare kunder blivit förflyttade till Acast plattform, som i starten kommer att finnas tillgänglig på Engelska och Franska. 

“Pippa hade tidigare ett gratisalternativ också, men den var mycket mer begränsad än det som Acast Open erbjuder i form av nya funktionaliteter integrerade i plattformen. Genom vårt erbjudande i Acast Open vill vi vi fortsätta vara det naturliga förstahandsvalet för nya poddar, stora som små”, säger Johan Billgren.

Poddjätten är inte först med att erbjuda de här tjänsterna – tidigare i år skrev vi om Podspace som då öppnade upp sin plattform så att alla kan ladda upp sin egen podd.

Acast omsatte 190 miljoner kronor under 2018, med ett minusresultat på 85,5 miljoner kronor.

Läs mer