Sök

Black Friday-hetsen sprider ut sig – e-handlare satsar på Black Week

ehandel

Foto: Istockphoto.com

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Flera e-handlare väljer att satsa på längre rea i samband med Black Friday.

Det börjar återigen närma sig Black Friday. Dagen som fyller många e-handlares fickor med guld, samtidigt som den också bidrar med en hel del skräck och oro genom att äta sig in i den traditionella julhandeln. 

I år infaller Black Friday den 29 november, vilket är nästan en hel vecka senare än vanligt. Samtidigt kommer den stora rean att pågå extra länge hos många handlare. Enligt en undersökning från Pricerunner och Kantor Sifo kommer 38 procent av de tillfrågade e-handlarna att satsa på en veckolång Black Friday.

Fyra av tio butiker alltså.

Den långa reaperioden hos flera e-handlare i kombination med att rean krockar med den inledande julhandeln beräknas också resultera i en rejäl försäljningsökning. Enligt Pricerunners uppskattningar kommer försäljningen att öka med 20 procent under hela “Black Week”.

”De butiker vi har pratat med säger alla att de hoppas kunna göra bra försäljningsresultat genom att ha en veckolång Black Week-rea,” kommenterar Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.

Krockar med julhandeln

Flera e-handlare är däremot oroliga för vilken påverkan Black Friday har på deras julhandel. Något som framförallt kan vara ett problem när perioderna infaller så nära inpå varandra. För att lösa det problemet verkar de satsa på att helt enkelt utöka sin rea-handel ordentligt – och därmed locka till sig ännu fler kunder.

Bland e-handlarna som uppgav att de skulle utöka sin rea-period så angav över hälften, 54 procent, att de förlängde rean för att undvika att den skulle kannibalisera för mycket på julhandeln.

Totalt har 69 butiker deltagit i undersökningen som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag från Pricerunner. Undersökningen utfördes mellan den 23 och 30 september.

Läs mer