ANALYS: EMANUEL KARLSTEN

Spelannonserna flyr från Aftonbladet – och hamnar på Facebook

Spelannonserna flyr från Aftonbladet – och hamnar på Facebook

Emanuel Karlsten

Krönikör

Hit flyr spelannonserna.

Aftonbladet går mot en historiskt ekonomiskt vinstras – annonsförsäljningen dök med 25 procent det senaste kvartalet och bakgrunden är solkklar. Iallafall för tidningen som skyller på att spelannonserna lämnar tidningen som såklart pressas av ett så stort tapp.

Men spelannonserna försvinner naturligtvis inte i tomma intet när de lämnar kvällspressens sidor – spelbolagen vill ju fortfarande annonsera.

Men vart tar de vägen när de lämnar kvällspressen?

Jo, svaret är, iallafall delvis, att de försvinner till Facebook.

När Mediepodden i veckan gjorde ett nedslag på hur många aktiva annonser de största svenska spelbolagen har på Facebook kunde vi hitta följande:

Leovegas: 340 aktiva annonser.

Snabbare: 89 annonser

Hajper: 65 annonser

No Account Casino: 67 annonser

Casum: 54 annonser

En sån här liten kartläggning ger naturligtvis ingen heltäckande bild. En enskild Facebook-annons kan dessutom köpas för både hundra kronor – och för en miljon, beroende på vilken spridning man vill ha på den.

Men det är klart att det säger något när ett spelbolag – som tidigare var en av svenska mediers största köpare – plötsligt har 340 aktiva annonser på Facebook.

I veckans Mediepodden gör vi också en större analys av Isabella Löwengrips fall och om det här är början på kollapsen för influencer marketing?

Dessutom talar vi om poddvärldens behov av granskning, efter att ett åtal väckts i veckan och  avslöjanden som gjorts om flera av Sveriges största poddar.

Lyssna på hela Mediepodden här:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER