Frontier Car Group kränger bilar – för 7 miljarder: Är inte som Blocket

Frontier Car Group
Frontier Car Group kränger bilar – för 7 miljarder: Är inte som Blocket

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Svenskens digitala bilplattform går som tåget.

I förra veckan slog det ner som en bomb när Frontier Car Group, som grundades bland annat av svensken Peter Lindholm, tog in 3,9 miljarder kronor i riskkapital. Då var det OLX, som är en del av den sydafrikanske mediejätten Naspers, som klev in i bolaget. I affären värderades företaget till 6,8 miljarder kronor, efter investerat belopp.

Frontier Car Group köper in begagnade bilar från privatpersoner och säljer sedan vidare dem till traditionella bilhandlare. Framförallt har man inriktat sig på tillväxtmarknader. I dag finns bolaget i 10 olika länder, bland annat Chile, Argentina och Polen.

I ledningen för bolaget sitter, förutom Peter Lindholm, tre andra svenskar: Ricardo Donoso,  är chef för marknaden i Nord- och Sydamerika, finanschefen Peter Malmqvist och den operativa chefen Eyass Shakrah.

"I Sverige tror många att vi är inspirerade av Blocket – men det stämmer inte", säger Peter Lindholm i en intervju med DI Digital.

Och affärerna tycks gå bra. I dagsläget omsätter Frontier Car Group – som grundades för bara tre år sedan – 6,8 miljarder kronor på årsbasis, enligt egen utsago.

Växer så det knakar

Tillväxten har alltså varit mycket snabb. Volymerna har tredubblats sedan förra året.

"Just nu hanterar vi mer än 10.000 fordon varje månad," säger Richard Donoso, till DI Digital.

Det Berlin-baserade bolaget går dock fortfarande back på koncernnivå. 

”Vissa marknader är lönsamma redan i dag. Men vi vill investera i tillväxt och volym, och planerar också att gå in på ännu fler geografiska marknader”, säger Peter Lindholm.

Peter Lindholm arbetade tidigare på Millicom inom Kinneviksfären. 

Frontier Car Group har idag cirka 2500 anställda.

Läs fler artiklar
LÄS MER