Sök

4 anledningar att åka till CES - enligt svenskarna som är på plats

SudioZound industriesPojk

Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

"Det är väl samma gamla vanliga?", säger vissa - och skippar helt att åka till CES. Andra är redan frälsta. Här är vad som lockar svenska bolag som Tobii och Zound Industries till jättemässan.

Consumer Electronics Summit. Alla nördmässors mässa är här igen. För många har det blivit den mest självklara mässan. Men är den egentligen så himla viktig för startups? Det är väl bara diskmaskiner och bensinbilar som visas upp och de är ju bara såååå 2015, eller?

Här följer därför några av anledningarna till att det faktiskt kan vara värt att åka över Atlanten, enligt de som redan är där.

1. “Alla” är på CES

Det är nästan inte ens nödvändigt med citationstecken runt ordet “alla”. För alla de stora spelarna, förutom Apple, är faktiskt där. Samsung, LG, Audi, Tesla och HTC. Raden av bolag fortsätter och fortsätter. Den officiella listan över utställare är 136 sidor lång.

“Allt som skall hända i segmentet 2016 visas upp här, ”alla” är på CES och skall du vara aktiv i någon del av värdekedjan i konsumentteknologi så bör du vara där och vara förberedd”, säger Björn Westerholm, vd på bränslecellbolaget MyFC.

På mässan visar hans bolag upp sin nya mobila smartphoneladdare, som vi har skrivit om tidigare.

Carl-Johan Grandinson, vd på bolaget Glue Home, för samma resonemang.

“Det är 150.000 deltagare och 3600 företag här. Det är en perfekt plats för oss att visa upp vårt nya smarta lås”, säger han.

Låset som kan öppnas med mobilen har på årets CES fått pris för mest innovativa design i smarta hem-klassen.

2. Internationella medier och globalisering

Våra läsare vet såklart att det inte finns något startupmedium i världen som kan slå Breakit på fingrarna. Men ibland kanske man vill nå en publik utanför Sverige. Om det finns 3600 bolag på mässan finns det säkert minst lika många kameror. Flera av dem tillhör medier som The Verge, Forbes och The Guardian. Blir man först uppmärksammad av medierna kan man under mässan nå hundratusentals människor över hela världen på bara en vecka.

“CES ger oss stor exponering mot marknaden och andra intressenter inom konsumentelektronik, men även andra branscher. Mässan bevakas också av ett stort antal internationella medier och vi har historiskt sett fått mycket god exponering i samband med CES”, säger Sara Hyléen på Tobii.

Tobii är redan ett bolag med kunder från flera olika länder. För andra kan CES vara det första steget ut på en global marknad.

“Unikt för den nya produkten är att den är kompatibel med skandinaviska, centraleuropeiska samt amerikanska lås vilket bidrar till varför vi nu öppnar upp för internationell försäljning”, säger Carl-Johan Grandinson på Glue.

3. Nätverkande och rekognosering

På namnet Consumer Electronics Summit kan det låta som att det är en mässa för privatpersoner. Men det är en mässa för konsumentelektronik, inte konsumenternas elektronikmässa. Nätverkandet är för många en ovärderlig del av CES.

“För oss är det ett utmärkt tillfälle att träffa potentiella drömpartners och kunder. Vi hade givetvis kunnat få till de här mötena på andra sätt, men inte med samma koncentrat. Nu har vi möjlighet att träffa många på kort tid”, säger Elia Mörling, som är marknadsrådgivare på Univrses.

Bolaget har skapat en tjänst för positionsspårning av VR-headsest. Men den kan man inte bara titta åt olika håll utan även röra sig i rummet man står i. De är med och ställer ut på CES men har valt ett lite annorlunda sätt att visa upp sin produkt. Istället för att ställa ut som vanligt har de bokat en egen svit där de ska möta potentiella partners.

“I stället för att köra hagelbössa så satsar vi på prickskytte med förbokade möten i vår svit. Vi träffar olika amerikanska storbolag för att demonstrera vår mobila positioneringslösning för AR och VR, Univrses Playground”, säger Elia Mörling.

Den svenska startupen Eliq, som gör elmätare för smarta hem är också på plats på mässan. För deras del är nätverkandet dock av lite bredare art.

“För oss handlar det mycket om att lära känna marknaden och öka försäljningen. Vi jobbar inom smarta hem så CES är en av det viktigaste mässorna för oss. Här kan vi bygga relationer med marknaden och kunderna och samtidigt hålla koll på våra konkurrenter”, säger Joakim Botha, marknadschef på Eliq.

4. Det är ju Vegas!

Vad är väl en bal på slottet? Är den i Las Vegas lär den ändå vara rätt häftig. CES är förvisso en bit bort från roulettborden och stripporna men lite glamour tränger ändå igenom mässhallens väggar.

“Zound Industries åker till CES som utställare och kommer visa nyheter från våra fyra varumärken. Vi tar oss också möjligheten att bjuda våra partners, distributörer och press på något extra. Något extra i Vegas mått mätt, det kan vara en ”minnas resten av livet” - fest eller ett unikt kändisappearance”, säger Sabrina Krim, PR- och kommunikationschef på Zound Industries.

Här är de 15 svenska bolagen som ställer ut på CES i år:

  • Dirac Research: Bolaget som vill höja ljudkvalitén i varenda högtalare.
  • Eliq: Den smarta elmätaren som ska hjälpa dig att spara pengar.
  • Shortcut Labs: Bolaget bakom knapparna Flic och Pojk.
  • Glue: Tillverkare av smarta lås.
  • Happy Plugs: Tillverkar exklusiva hörlurar i alla möjliga mönster och färger.
  • Ideal of Sweden: Ehandlaren som skapar skal och fodral till alla dina telefoner och plattor.
  • My FC: Tillverkar den riktigt mobila mobilladdaren JAQ, som drivs av bränsleceller.
  • Ono Concept: En designbyrå som bland annat har gjort godisluktande candy crush-skal till mobiler.
  • Penclic: Det ergonomiska alternativet till en datormus.
  • Sound Dimensions: Ett bolag med taglinen "Får små högtalare att låta stora".
  • Sudio: Hörlursbolaget gör uppror mot alla hiphoplurar.
  • Tobii: Ögonstyrningsbolaget som har blivit en av Svergies största hårdvarusuccéer.
  • Trax GPS: Hjälper föraldrar att ha koll på var både barn och hund håller hus.
  • Univrses: Sysslar med positionsspårning av mobiler för virtual reality.
  • Zound Industries: Hörlursbolaget som bland annat har skapat hörlurar tillsammans med förstärkarproducenten Marshall.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln fanns inte Happy Plugs med på listan över utställare.

Läs mer