Löwengrip och "tråkinvesteringar" förändrade allt – nu ökar försäljningen

Stylein e-handel retail
Löwengrip och "tråkinvesteringar" förändrade allt – nu ökar försäljningen

Styleins grundare Elin Alemdar. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Reporter

Modebolaget Stylein gjorde en rad ”tråkiga” investeringar. Nu går försäljningen som tåget.

Röda siffror, stängda butiker och konkurser har blivit en del av vardagen för svensk detaljhandel de senaste åren. Kunderna har bytt shoppingrundor på stan mot köp på nätet från mobilen hemma i soffan. Många modevarumärken jobbar därför hårt med att ställa om och anpassa sig efter den nya verkligheten.

Klädkedjan MQ, som de senaste åren varit i ekonomisk kris, meddelade exempelvis härom veckan att de byter namn till Marqet och bygger om alla sina butiker. 

Även Karin Söderlind som grundat klädmärket House of Dagmar berättade nyligen för Breakit att bolaget tappat både i försäljning och lönsamhet de senaste åren på grund av en kraftig nedgång i den fysiska handeln 

”Vi har fått ställa om hela vår organisation och tänka om kring affärsmodellen”, sa hon till Breakit då.

Löwengrip klev in som ägare

När Isabella Löwengrip för drygt två år sedan valde att satsa pengar i det då 15 år gamla modevarumärket Stylein sågs det som en lite otippad investering.

Satsningen gjorde Löwengrip via Nordic Tech House, som hon nu har lämnat, och tanken var att Stylein skulle få hjälp med sin digitala resa.  

Nu har bolaget gjort flera drastiska förändringar.

”Alla våra system har gått igenom ett stålbad”, säger grundaren Elin Alemdar till Breakit.

Med det menar hon att bolaget har bytt ut sitt redovisningssystem, sin logistiklösning, sitt affärssystem och sin e-handelsplattform. 

”Vi rev av plåstret helt enkelt. Det var tufft att ändra på allt men nu är vi redo att skala upp”, säger Elin Alemdar.

Även exponeringen på Isabella Löwengrips sociala medier och den kollektion som Löwengrip och Stylein tillsammans tog fram åt Ellos har gett försäljningen en rejäl skjuts.

Säljer betydligt mer online

Hela satsningen har inneburit en ökad konvertering online med 45 procent på ett år.

Fram till tredje kvartalet i år omsatte Stylein cirka 21 miljoner kronor vilket kan jämföras med en omsättning på 16 miljoner kronor för helåret 2018.

Men Elin Alemdar tror inte att hon har enbart techlösningarna och Isabella Löwengrip att tacka för framgången. 

Det finns inte techlösningar för allt

”I slutändan är Stylein ett modeföretag som säljer en produkt och det finns inte techlösningar för allt. När man jobbar med design och ett varumärke gäller det också att skapa något som verkligen är attraktivt”, säger hon. 

Elin Alemdar tror inte att det faktum att Isabella Löwengrip har lämnat Nordic Tech House kommer att påverka affärerna i framtiden.

Däremot tar hon med sig kunskaper om hur man arbetar effektivt i sociala medier och vetskapen om att man aldrig är fullärd.

”Det här förändras hela tiden och det finns mycket att upptäcka”, förklarar hon.

Aldrig lagt en krona på influencersamarbeten

En ny trend som bolaget funderar på att haka på är marknadsföring via livestreamade videos. Fenomenet är hett i Asien och Bianca Ingrossos skönhetsbolag Caia Cosmetics testade nyligen konceptet i samarbete med Bambuser.

”Vi har haft möten med Bambuser och det känns jättespännande”, säger Elin Alemdar. 

Kommer ni att fortsätta jobba med influencersamarbeten?

"Vi har faktiskt aldrig lagt en krona på influencersamarbeten. Det är inte många som tror oss men så är det. Vi har lyckats hitta ambassadörer som gillar oss och vill bära våra plagg ändå. Vi har inga planer på att börja med det det kan absolut ändras i framtiden."

Läs fler artiklar
LÄS MER