Favo ger sig in i matkriget – utmanar Uber Eats och Foodora.

Favo mat
Favo ger sig in i matkriget – utmanar Uber Eats och Foodora.

Filip Nilsson och Oscar Johansson står bakom mat-appen Favo.

Towe Boström

Reporter

Grundaren: "Vi ville utmana jättarna i en av världens hetaste affärssegment"

Idén till Favo kom till när Oscar Johansson, medgrundare av kedjan Tugg Burgers, bodde på barndomsvännen Filip Nilssons soffa i Lund. Han hade nyligen sålt hamburgerkedjan och var sugen på att starta något nytt och skalbart. 

Kompisarna käkade väldigt mycket utkörd mat, och Oscar Johansson hade erfarenhet från mat-apparna från sitt arbete på Tugg Burgers. Duon började fundera på om de kunde skapa något tillsammans inom nischen.  

"Jag och Filip satte oss för att skapa ett koncept, och såg egentligen ingen annan väg än att äga hela kedjan från att vi slår egen majonäs till att vi kör ut med egna chaufförer och äger kundens data. Vi ville utmana jättarna i en av världens hetaste affärssegment", säger Oscar Johansson.

Hård konkurrens om urban hunger

I veckan gick matjätten Delivery Hero ut med sin nya offensiv. Mat-apparna Hungrig och Onlinepizza skrotas och integreras in under Foodoras flagg. 

”Att driva flera varumärken är kostsamt. Nu samlar vi all erfarenhet och kraft i ett gemensamt varumärke”, sa Samir Bachkami, vd för Delivery Hero Sverige. 

Det är ingen tvekan om att konkurrensen om att stilla vår hunger är stenhård. På den svenska marknaden finns även Uber Eats. Den finska matbudstjänsten Wolt, som tagit in över 1 miljard kronor i riskkapital, har i sin tur lovat utökade satsningar på Sverige. 

Det är på den här stenhårda marknaden som den svenska mat-appen Favo tänker slå sig in. Planen: att göra allting själv och kapa alla mellanhänder. 

Startade i Borås

Under 2017 lanserades Favo i Borås. Under förra året omsatte Future Dining, bolaget bakom appen, 11,8 miljoner kronor och backade 2,2 miljoner kronor. 

Nu expanderar bolaget till Stockholm. Affärsmodellen går ut på att slå upp lokala enheter, produktionskök, som fungerar som en bas för vardera område. Östermalm är först ut och därefter väntar Vasastan och Hägersten.

Planen är att slå upp 11 enheter i Stockholm under nästa år och därefter expandera ut i Sverige. Favo satsar på street-food, exempelvis bowls, burgare och tacos och levererar med elbilar 

I början av året tog bolaget in 7,5 miljoner kronor från Christian Belander och Wilhelm Vintilescu. Duon har gedigen erfarenhet från branschen och har båda varit vd:ar för O´Learys. Wilhelm Vintilescu är även investerare i den norrländska snabbväxande hamburgerkedjan Bastard Burgers. 

Ratar gig-arbeten

Favo marknadsför sig som ett schysstare alternativ än många andra mat-appar och uppger att de ”ratar gig-ekonomin och ”flexibla anställningar”. Såväl Uber Eats som Foodora har kritiserats för osäkra anställningsförhållanden och dåliga löner. 

“Många tycks tro att du måste ta in giggare för att skapa lönsamma modeller i den här branschen. Vi bevisar motsatsen", säger medgrundaren Filip Nilsson. 

”Jag tror att det finns en stor efterfrågan på något som är nytt och hållbart med hög kvalitet”, inflikar Oscar Johansson. 

Favo tar ingen avgift för att köra ut maten och hävdar att de därför kan hålla lägre priser än konkurrenterna. 

Frågan är hur bolaget ska bli lönsamt.

”Eftersom vi äger hela kedjan tjänar vi pengar på vår mat. I dag ligger vi på 15 procents lönsamhet i Borås och kör ut 500-600 maträtter om dagen”.

Vill utmana jättarna

Enligt grundaren omsätter verksamheten i Borås nu 15 miljoner kronor. 

”Det är en utmaning att bygga en stor kedja och att laga så mycket mat från grunden. Men vi har fått till det bra i Borås och vi har lärt oss mycket under den här tiden”, säger Oscar Johansson

”Det blir extremt kul att komma i i Stockholm och utmana jättar som Foodora och Uber Eats”.

Läs fler artiklar
LÄS MER