Sök

Backas av Victoria Silvstedt och Gunilla von Platen – nu ska Base of Sweden erövra världen

Base of Swedenriskkapitalehandel

Gunilla von Platen, Jasmine Lundqvist och Victoria Silvstedt. Foto: Christopher Backholm samt TT

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

“Vi hade tänkt att börja lite försiktigt online och rikta oss mot Sverige som en testmarknad. Men det blev pang, bom ut i det globala direkt".

Jasmine Lundqvist var föräldraledig från tjänsten som affärsutvecklare på L'Oréal och började fundera på nya utmaningar. 

Då kom vännen Carl Åhslunds fråga om vad hon trodde om en produkt han tagit fram lägligt. 

“Det var en slags kosmetika som skulle fungera som ett andra hudlager. Jag testade produkten och tyckte att den var väldigt bra. Men innan jag ville ge mig in i det här ville jag testa om det här var en hållbar idé”, säger hon.

Under föräldraledigheten började hon därför testa produkten på alla möjliga pitchtävlingar som hon kunde hitta. 

Efter ett tag började produkten vinna priser och få in lite pengar. Hon fick positiv respons från stora investerare som H&M:s Co:lab och Axel Johnson. 

Tål saltvatten

Tillslut hade hon tillräckligt på fötterna och bildade det nya kosmetikabolaget Base of Sweden. 

Under bolagets första år gjordes både produkten och varumärket om.

“Jag flyttade produktionen från USA till Italien, och jobbade ett helt år med kemister. Det kändes viktigt för mig att produkten blev vegansk och fri från parabener och talk”, säger hon.

Resultatet är en foundation som sitter i upp till 72 timmar, och som tål påfrestningar som till exempel saltvatten. 

Det stora genombrottet för Base of Sweden kom förra hösten när bolaget tack vare Business Sweden fick möjlighet att ställa ut på Cosmoprof i Bologna, som är världens största skönhetsmässa. Att de dessutom vann den stora tävlingen Cosmo Awards gjorde enligt Jasmine Lundqvist att intresset för bolaget exploderade. 

“Intresset var stort redan när vi blev nominerade till tävlingen. När vi sedan vann blev det ett otroligt genomslag. Dels blev vi omskrivna i en rad medier och dels så ställde sig distributörer på kö för att ta in produkten i olika länder”, säger hon.

Lyko köpte upp allt

Det slutade med att Lykos grundare Rikard Lyko, som också var på mässan, köpte upp hela den första produktionen för 3 miljoner kronor. 

“Vi hade tänkt att börja lite försiktigt online och rikta oss mot Sverige som en testmarknad. Men det blev pang, bom ut i det globala direkt. Vi gjorde aldrig vår första miljon, utan det blev 3 miljoner direkt”, säger Jasmine Lundqvist.

Eftersom bolaget sålde allt de hade på en gång har mycket sedan dess handlat om att producera. I våras fick bolaget in Victoria Silvstedt som investerare efter en pitchtävling där hon satt i juryn.

“Hon tyckte att det var en fantastisk produkt. Det är första gången hon går in i en startup, hon sitter också  i vår advisory board och har hjälpt oss mycket med olika strategier. Det är mycket tack vare henne som vi varit med i alla stora mode- och skönhetstidningar”. 

Nu har bolaget fått in ännu en namntung investerare i affärsängeln Gunilla von Platen. 

Viktigt att få in kvinnor

Hur stor investering det rör sig om vill parterna inte gå ut med.

“Jag gillar henne och beundrar henne för att hon byggt upp sin verksamhet och förmögenhet från noll. Hon är stark och driven och kompletterar mig bra. Vi klickade”, säger Jasmine Lundqvist. 

Det var också viktigt att få in en kvinna. 

“Våra slutkonsumenter är kvinnor, det känns viktigt att bolaget består av kvinnor. Men när det kommer till investerare var det inte helt lätt att hitta någon, den första miljonen var enkel, men sedan finns det få kvinnor med rätt kapital”, säger Jasmine Lundqvist. 

Inom några månader väntar lansering i Spanien, Finland och Saudiarabien, samt på Apotek Hjärtat. Nästa år väntar bland annat Kina och USA där avtalen redan är klara, enligt Jasmine Lundqvist.

“I USA väntar vi bara på ett godkännande från FDA. När det är klart kommer vi att finnas både på Sephora och Nordstrom”, säger hon.

I år landar omsättningen på runt åtta miljoner, och bolaget går med vinst. Nästa år räknar Jasmine Lundqvist med att omsätta minst 40 miljoner kronor. 

“Det är vårt worst case-scenario. Vi räknar med att USA ska bli den största marknaden, men Mellanöstern är också en stark sminkmarknad där det dessutom är väldigt varmt”, säger hon. 

Hur kommer det sig att ni lyckats så bra hittills?

“Jag hade aldrig gett mig in i den här branschen om vi inte hade haft en så pass unik produkt. Det är en oerhört tuff bransch, och det krävs nästan att du har en Julia Roberts och stor marknadsföringsbudget med dig annars”. 

"Jag tror också att en styrka ligger i att inte hålla på och bredda sortimentet för mycket. Det gör det enklare för stora butiker att ta in oss och det blir tydligt mot kunden vad vi säljer. Det är kul att få vara en liten uppstickare i en så pass stor och svår bransch”. 

Läs mer