Ljuv musik för Defunc – nu har försäljningen exploderat

Musik
Ljuv musik för Defunc – nu har försäljningen exploderat

Defunc produktbild/Johan Wahlbäck.

Towe Boström

Reporter

Grundaren Johan Wahlbäck: "Vi är extra stolta över att ha gjort den här resan med egna pengar".

Johan Wahlbäck är en rutinerad entreprenör som grundat och drivit en rad bolag, exempelvis cykelmärket Kronan. Nu driver han det svenska hörlursbolaget Defunc – som faktiskt inte är hans första satsning inom ljudmarknaden. 

Johan Wahlbäck grundade även hörlursbolaget Urbanista, som såldes till ett tyskt bolag under 2014. 

”Jag ville inte sälja, men det ville däremot investerarna. Jag tyckte att det var för tidigt, de betalade rimligt men med tanke på att vi precis kommit igång hade jag velat fortsätta”, berättar Johan Wahlbäck för Breakit. 

Året därpå gjorde Johan Wahlbäck något han själv aldrig trott han skulle göra igen. 

Han grundade ett till hörlursbolag.

”Jag tyckte att det fanns alldeles för många modeller på marknaden. Men jag satte mig ned för att komma på ett koncept som skulle kunna tillföra marknaden något nytt. Om jag inte lyckades tänkte jag skita i hörlurar och göra något annat”.

Ville ta fram en "enklare" hörlur

Johan Wahlbäck hade noterat hur konsumenterna kämpade för att navigera bland alla varumärken och modeller. Att många efterfrågade enklare val.

Han bestämde sig därför att satsa på hörlurar som kombinerar design och funktionalitet till ett bra pris. 

Resultatet blev Defunc.

Under förra året omsatte Defunc 30 miljoner kronor och i år har tillväxten fullkomligt exploderat. Nu, enbart för det fjärde kvartalet, spår hörlursbolaget en omsättning på 35 till 40 miljoner kronor.

I år beräknas omsättningen landa på 60 miljoner och resultatet kring 4 miljoner kronor (-3,8 miljoner 2018), något lägre än förväntat på grund av högre transportkostnader till följd av den ökade efterfrågan, enligt grundaren. 

"Jag förväntar mig att vi ska omsätta en bra bit över 100 miljoner kronor nästa år”, säger Johan Wahlbäck. 

Satsar utanför Norden

Han menar att två faktorer ligger bakom den kraftiga tillväxten. Dels att produkten i sig är stark och efterfrågad, men även att bolaget lyckats hitta rätt typ av distributörer, framförallt i Asien. 85 procent av intäkterna från marknader utanför Norden, såväl Europa som Asien.

Taktiken är inte att ösa ut nya produkter på marknaden, förklarar Johan Wahlbäck. Defunc fokuserar snarare på att skapa tidlösa produkter och beskriver sig som ”sparsamma” med lanseringar.

Defunc, med sina sju anställda, har inte tagit in något externt kapital. Ägarna utgörs idag av Johan Wahlbäck och hans pappa. 

”Vi är extra stolta över att ha gjort den här resan med egna pengar vilket gett oss maximal handlingsfrihet att snabbt möta förändrade önskemål från kunderna”, säger Johan Wahlbäck.

Tuff konkurrens

Bland de svenska konkurrenterna hittar vi bland annat Zound Industries som omsatte närmare 1,9 miljarder kronor med ett resultat på runt 45 miljoner kronor under förra året. En annan spelare på marknaden är Happy Plugs, som främst förknippas med sina färgglada hörlurar, där tillväxten hackat på senare tid.

Johan Wahlbäck beskriver konkurrensen på marknaden som hård. Inte främst från svenska spelare utan snarare amerikanska och kinesiska. Nu laddar Defunc bland annat för att lansera en ny typ av gaminghörlur som tagits fram i samarbete med KTH. 

Blir det ett rakt nej den här gången om någon vill köpa upp er?

"Det blir det absolut. Med det sagt är det inget företag jag nödvändigtvis ser att min son ska driva vidare. Däremot tror jag det är väldigt viktigt och sunt att driva bolag i uppstartfas med eget ägande", säger Johan Wahlbäck.

Läs fler artiklar
LÄS MER