Bianca Ingrossos skönhetsbolag fälls för könsdiskriminering

Caia cosmetics Sociala medier
Bianca Ingrossos skönhetsbolag fälls för könsdiskriminering

Foto: Marc Femenia / TT.

Towe Boström

Reporter

Prickas för två bilder.

Bianca Ingrosso är en av Sveriges mest framgångsrika influencers. Utöver sitt Instagramkonto, som lockar runt 1 miljon följare, driver hon även skönhetsmärket Caia Cosmetics.

Nu har bolagets sminkannonser hamnat i blåsväder, något E-handel.se var först att rapportera om. 

Sveriges Kvinnolobby, en paraplyorganisation som samlar 47 medlemsorganisationer, har anmält två annonser till Reklamombudsmannen (RO).  

På ena bilden, som är tagen lite underifrån, syns en kvinna med särade ben i vita underkläder och skinnjacka. För mycket fokus på kvinnans kropp och för lite på det sminkade ansiktet, tyckte anmälaren som beskriver bilden som könsdiskriminerande, kränkande och sexistisk.

Beauty Icons AB, bolaget bakom Caia Cosmetics. stod på sig och menade att kampanjen styrker och lyfter kvinnor.

”Varje kvinna i Sverige och i resten av världen ska ha rätt att få uttrycka självsäkerhet i sin egen sexuali­tet. Annonsören blir ledsen men främst oroad över hur kvinnor som säger sig företräda kvinnor försöker att begränsa deras rätt att uttrycka oss”, svarade bolaget.

Reklamombudsmannen håller dock inte med och väljer att fälla Facebookannonsen. 

"Fram­ställ­ningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen fram­ställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet", skriver RO. 

Utöver det fälls Beauty Icons AB för ytterligare en Facebookannons där en kvinna sitter lätt framåtböjd på knä med särade ben framför en kaklad kamin och äter en godisrem. 

RO bedömer att kvinnan framställs som ett sexobjekt och att reklamen är könsdiskriminerande. 

Läs fler artiklar
LÄS MER