Höstens upplaga av Breakit Impact Challenge har påverkat företag med över 12.000 anställda i en mer klimatsmart riktning. De har minskat sina utsläpp, sett över sina affärsmodeller och kämpat sig igenom de krävande stegen i vår klimatutmaning.
Under torsdagskvällen hölls vår stora avslutningsfest – där de företag som klarat alla fem steg hyllades och fick diplom.
"Det har varit fantastiskt att se det enorma engagemang som deltagarna har haft", säger Carin Roeraade, Impact-chef på Breakit.
Tillsammans med våra partners Sj och Nordic Green Energy utsågs också vinnare i tre kategorier.
Det handlar om de företag som stuckit ut mest med sitt klimatarbete.
Här är de tre vinnarna i Breakit Impact Challenge, hösten 2019.
Årets engagemang: We are Levels
Motiveringen löd:
Inte bara har det här företaget inrättat Friday Fruktstund då de gör goda smoothies av frukt som annars skulle blivit övermogen, och startat initiativet "Turn a pant to plant" där de samlar in pantflaskor och skänker pengarna till projekt som ska bevara regnskogen, de har även bestämt sig för att erbjuda konsulttimmar till de startups som de arbetar med för att försäkra att de arbetar hållbart från början.
Årets affärsutveckling: Furhat Robotics
Motiveringen löd:
Det här företaget skickade in en mening på Steg 4, men den meningen bestod av en konkret och tydlig idé som driver företagets affärsutveckling från en klassiskt linjär affärsmodell till en betydligt mer cirkulär.
De ska börja köpa tillbaka de produkter som kunder inte använder för att hyra ut dem till nya kunder.
Årets problemlösare: Städarna
Motiveringen löd:
När de kartlade sina resor och insåg att de varje månad körde tre varv runt jorden (!) insåg de att de hade ett stort problem att lösa. De inledde därför projektet "Minska mil i bil" där de arbetar för att halvera sina transporter med bil ut till sina uppdrag vilket innebär ett enormt schemaläggningsarbete såväl som övertalning av kunder att acceptera nya tider och nya medarbetare, samt inköp av elcycklar och scootrar. Projektet har redan rullats ut i Motala och ska framöver införas hos företagets alla dotterbolag.