Sök

Annonssamarbete med Tre Företag

Glass i stora lass – när instagrammarna får välja

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Personliga leveranser en framgångsfaktor för 3 Vänner-grundarna: ”Flera influencers har börjat skriva till oss och fråga ‘åh snälla, kan inte ni komma förbi med lite glass?’”

Glassmärket 3 Vänner etablerades i Sverige 2016 som en god, hållbar och medveten leverantör av premiumglass. Förra året hade de 280 demodagar då Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan stod ute i butiker och bjöd kunder på glass.

”Om en produkt inte sticker ut i hyllan på en och en halv sekund minskar chansen till köp drastiskt, berättar Matias. Glassförpackningar är ofta vita eller svarta så därför är vi orangea, då minns man oss. Om kunden dessutom får testa en sked och se att det är en bra produkt börjar de på sikt att bryta det invanda mönstret om att alltid köpa samma glass som de alltid har gjort.”

Sociala medier-reklam ger ringar på vattnet

3 Vänner lägger också stort fokus på att synas på sociala medier. De orangea burkarna dyker ofta upp hos de största influencernamnen, vilket Joakim och Matias arbetat för länge.

Det som är roligt med glass är att alla gillar det och tycker att det är roligt att dela i sociala kanaler

”Det som är roligt med glass är att alla gillar det och tycker att det är roligt att dela i sociala kanaler. Det är inte en svår produkt för den sprider glädje”, säger Joakim.

”Det handlar om att skapa så bra förutsättningar som möjligt", förklarar Matias och fortsätter:

"Om en konsument skriver att det här är den godaste glass hon ätit så känner hennes kompisar ‘Skojar du Lisa, jag måste också testa den’. Så bryter man mönster och bygger på takten av konsumenter som provar produkten, det börjar röra sig snabbare och volymerna ökar. Grundtanken är att skapa en bra produkt men också bra möjligheter för den att synas i bruset”.

Läs fler entreprenörsberättelser från Tre Företag här

Personlig glassleverans till influencers

3 Vänner har ett stort nätverk av influencers i alla kretsar, från idrott och veganrörelsen till matbloggare och modeindustrin. Genom att personligen åka hem till en instagrammare och leverera glass eller komma till event och bjuda på smakprov har de byggt upp personliga kontakter som sprider ordet om 3 Vänner.

När vi står på veganmässor har många redan sett oss på stora influencers konton

”När vi står på veganmässor har många redan sett oss på stora influencers konton och det blir en bra referenspunkt, berättar Joakim. Nu har flera influencers börjat skriva till oss och fråga ‘åh snälla, kan inte ni komma förbi med lite glass?’ och då är det bara att ändra i schemat, byta keps och åka till dem och göra något roligt!” 

Glass är det svåraste livsmedlet”

Matias och Joakim lärde känna varandra på gymnasiet i Uppsala och när de 2016 bestämde sig för att ta 3 Vänner till Sverige drogs de till utmaningen att arbeta med just glass.

Man ska ta hänsyn till fryspunkter, smältpunkter, hållbarhet, konsistens och smakupplevelse

”Det finns nästan ingen livsmedelskonst som är svårare än glass. Man ska ta hänsyn till fryspunkter, smältpunkter, hållbarhet, konsistens och smakupplevelse. För oss innebär det timmar av tester av olika smaker”,  berättar Matias. 

3 Vänner prioriterar hantverket som gör glassen unik. Under 2018 köpte de en chokladfabrik i Helsingfors där de gör allt från att framställa choklad till att rosta nötter och baka alla cheesecakes och toscakakor som ingår i glassen.

Varje tugga ska vara som en resa in i en magisk värld

”När man tillverkar glass går det ofta till så att man blandar ihop ingredienserna och sedan fyller man burkarna med den färdiga produkten. Vi fyller istället burkarna från flera olika håll med ingredienser som aldrig har mixats eller rörts samman. På så sätt blir varje glass speciell och man känner verkligen smaken av kolasås, bär, cheesecakebitar och vit choklad. Varje tugga ska vara som en resa in i en magisk värld."

Lanseras landet runt under 2019

Under 2019 har 3 Vänner som mål att etablera sig på nya platser i Sverige. Från att ha varit en ”storstadsglass” ska de nu distribueras centralt på Coop vilket gör att de når ut till nya marknader och får nya kunder – som också kommer att ge ny respons på glassen. Konsumenterna är nämligen inte sena med att skicka respons till 3 Vänner.

”Vi fick ett mail från en kvinna som tittat på de här orangea burkarna i tre år som nu tagit mod till sig och köpt den, och hon var ledsen för att det tagit henne tre år att prova den! Alla sådana mail ger oss självförtroende att fortsätta ta risker och utveckla bolaget.”

Enkel och smidig företagstelefoni för 249 kr i månaden – läs mer här

Läs mer