Sök

Delivery Hero GDPR-straffas i Tyskland

Delivery Hero

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den tyska matbudstjänsten Delivery Hero, med svenske Niklas Östberg som grundare, har åkt på en GDPR-bot i Tyskland.

Enligt den tyska dataskyddsmyndigheten ska Delivery Hero ha misslyckats med att följa GDPR-lagstiftningen på flera punkter. Det rapporterar Di Digital. Nu straffas man med böter på cirka 2 miljoner kronor. 

Delivery Hero ska enligt sajten ha skickat oönskade reklammejl till åtta kunder, vägrat lämna ut personlig data till kunder som har begärt det och dessutom struntat i att ta bort gamla konton från kunder som inte längre är aktiva användare.

Felen har begåtts av Delivery Hero innan Takeaway.com köpte bolagets tyska verksamhet, men det är den nya ägaren som ska betala straffavgiften. Problemen som rapporterats till myndigheten ska idag vara åtgärdade.

”Takeaway.com flyttade Delivery Heros hemsida till Takeaway.com:s plattform inom 2,5 veckor så att problemen kopplade till böterna försvann”, skriver presstalespersonen Joris Wilton i ett mejl till Di Digital.

Beslutet går inte att överklaga.

Delivery Hero äger varumärken som Foodora och Onlinepizza.

Läs mer