Insert Coin får in 15 miljoner – Benify-grundarna och Tuva Palm satsar

Insert CoinGamification

Carl Bjerkne vd för Insert Coin samt investeraren Tuva Palm. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

De vill spelifiera hela världen. Nu tar Insert Coin in 15 miljoner för att lyckas.

Carl Bjerkne har ett förflutet som produktchef på spelsuccén Candy Crush. Ett till synes meningslöst spel med en i det närmaste magisk förmåga att få spelaren att desperat vilja ta sig till nästa level.

Tillsammans med det tidigare Dota 2-proffset Joakim Akterhall och gamification-experten Jonathan Sterner driver Carl Bjerkne i dag företaget Insert Coin. Målet är att ta mekanismerna från spelvärlden och föra in dem i helt andra digitala produkter. 

Nu tar bolaget in 15 miljoner kronor i riskkapital.

"Vi har lagt mycket tid och resurser på att bygga vår plattform. Nu vill vi skala upp och växa fort", säger Carl Bjerkne till Breakit. 

Största investerare är Benify-grundarna Åke Lundén, Markus Kullendorff och Andreas Nyberg. Även affärsprofilen Tuva Palm investerar genom riskkapitalbolaget Atomicos ängelnätverk. De befintliga ägarna Rolf Lundström och Jacob Ehrnrooth köper också aktier i nyemissionen. 

Enligt de senast registrerade uppgifterna hos Bolagsverket värderades Insert Coin till nära 50 miljoner kronor tidigare i år.

Värderingen i denna runda ska enligt Breakits uppgifter vara fördubblad. 

Det är många bolag som erbjuder produkter inom så kallad gamification. Insert Coin hävdar dock att de är tämligen ensamma på marknaden med sitt erbjudande. Bolaget har byggt och testat en plattform som via ett API låter kunderna införa gamification i sina redan existerande produkter. 

"Du får något som går att få ut på några veckor, istället för att du behöver bygga en helt ny app eller webb. Det har saknats en sådan plattform på marknaden", säger Carl Bjerkne.

Ett exempel är fiskeappen Fishbrain. Där lockas användarna tillbaka till appen genom att de kan samla på sig märken och andra belöningar för sina äventyr som fiskare. Tanken med gamification är att öka exempelvis appars förmåga att hålla sina användare aktiva. 

Insert Coin, som tidigare hette Mobile Storytelling, Omsatte 5,7 miljoner kronor under 2018, vilket var i nivå med 2017. Resultatet blev en förlust på 5,8 miljoner kronor.

Bakom de något blygsamma siffrorna ligger bland annat att Insert Coin har knoppat av delar av sin verksamhet i ett annat företag, för att helt kunna fokusera på sin nya plattform. 

Nu är det upp till bevis. 

"Det är först i år som vi har börjat sälja ordentligt på plattformen, och vi har snabbt gått från fem till närmare 40 kunder", säger Carl Bjerkne.

Läs mer