Sök

Lista: Här är Sveriges mest lönsamma e-handlare – och de som förlorar mest

PricerunnerDesenioe-handel

Fredrik Palm, Desenio, Pernilla Nyrensten, grundare och vd för Revolutionrace, Filip Tysander, Daniel Wellington och Nicklas Storåkers Foto: Press.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Stor kartläggning avslöjar vinnarna inom svensk e-handel.

Det är jämförelsesajtem Pricerunner som gjort en analys av 164 svenska e-handelsföretag och deras årsredovisningar för 2018*. Sajten har bland annat tittat på vilka företag som är mest lönsamma, vilka som redovisar störst förluster och vilka sektorer som är hetast.

”Svenska nätbutiker växte med 15 procent under 2018, vilket är i linje med den totala marknadstillväxten. Det innebär att svenska e-handelsbolag fortsätter att vara konkurrenskraftiga. Vi ser inga tecken på att Amazon eller andra internationella marknadsplatser tar andelar från svenska e-handlare”, säger Nicklas Storåkers, vd Pricerunner, i en kommentar.

I kartläggningen konstateras samtidigt att marginalerna är tunna i e-handelsbranschen. Pricerunner har exempelvis räknat fram den genomsnittliga rörelsemarginalen uppgår till 1,5 procent.

Rörelsemarginal är det nyckeltal som visar hur stor del av ett företags vinst som blir kvar till räntor, skatt och vinst efter att kostnaderna täckts.

”Lönsamheten fortsätter att vara en utmaning bland svenska e-handlare. En genomsnittlig lönsamhet om 1,5 procent är lägre än marginalerna i fysiska butiker, som enligt HUI legat på 2-5 procent historiskt. Det innebär också en stor sårbarhet i ett svagare konjunkturläge”, säger Nicklas Storåkers, som samtidigt konstaterar att spridningen är stor i branschen och att främst mindre e-handlare tappar mark.

Desenio i topp 

Så vilka bolag är mest lönsamma?

Sett till rörelsemarginalen toppar affischbolaget Desenio listan, tätt följt av klockbolaget Daniel Wellington och friluftsmärket Revolutionrace. 

Starkast lönsamhet finns generellt, enligt Pricerunner, bland e-handlare inom kontorsutrustning (7,5 procent), hem och trädgård (4,0 procent) och bygg och renovering (3,0 procent).

Svagast lönsamhet är det inom livsmedel (- 6,0 procent), böcker och media (-2,7 procent) och barn och leksaker (-0,3 procent).

Största vinsten – och förlusten

Kollar man däremot på de största vinsterna i kronor så toppar Daniel Wellington listan, med ett rörelseresultat på 515 miljoner kronor. Därefter kommer Boozt, med en vinst på 139 miljoner kronor, och därefter Desenio, med en vinst på 122 miljoner kronor.

De e-handlare som förlorade mest pengar 2018 var Mathem (-165 miljoner kronor), Nakd (-124 miljoner kronor) och Adlibris (-95 miljoner kronor).

Största e-handelsbolaget i undersökningen är Dustin Home, som omsatte 4,8 miljarder kronor under 2018.

* Pricerunners siffror baseras på årsredovisningarna för 2018 och är hämtade från allabolag.se. Bolagen som ingår i kartläggningen bedöms ha alla eller merparten av sina intäkter från e-handel.

Här är de mest lönsamma e-handlarna (sett till rörelsemarginal):

1. Desenio 

Bruttomarginal: 29 procent

2. Daniel Wellington

Bruttomarginal: 25 procent

3. Revolutionrace

Bruttomarginal: 25 procent

4. Fyrklövern

Bruttomarginal: 21 procent

5. Inkclub

Bruttomarginal: 21 procent

Läs mer