Sök

Vi spårade nätjättarnas returer – så långt åker kläderna som du lämnar tillbaka

H&MSportamoree-handel

Caroline Englund, reporter på Breakit, har gjort granskningen. Foto: Erik Wisterberg/Grafik: Pär Englund

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Nästan var tredje plagg som köps på nätet skickas tillbaka. Men vad händer med alla paketen?
Vår granskning med GPS-sändare avslöjar sanningen – och hur returerna skickas till Estland och Polen.
Ett av paketen åkte 236 mil.

Den här artikeln publicerades för första gången under hösten 2019.

Breakit har gått till botten med hur 32 av Sveriges största e-handlare gör med alla varor som skickas tillbaka. 

Vi kan i dag avslöja vilka som skickar paketen på långa omvägar. Våra testpaket hamnade i länder som Estland och Polen. 

Här är historien om jakten på svar – från en bransch som i vissa fall vill mörka sanningen. 

Hur ska jag veta var kläderna jag skickar tillbaka tar vägen?

Det är sensommarkväll i Karlstad. Jag och några kompisar har lyckats haffa ett bord på “gräddhyllan” – Bishop Arms uteservering med kvällssol och utsikt över Klarälven.

Min kompis som ställer frågan heter Marie Hammarberg. Hon jobbar som skolkurator på dagarna och driver Stilkontot – ett instagramkonto med fokus på stil och mode – på fritiden. Det började som en kul grej men nu följs kontot av över 5000 personer.

Marie gillar mode och kläder men tänker också mycket på hållbarhet. Hon köper ofta begagnat och försöker hålla konsumtionen på en låg nivå. Samtidigt handlar hon ofta på nätet. Precis som många andra använder hon hemmet som provrum. Det som inte passar skickas tillbaka.

Det senaste året har flera medier rapporterat om att dessa plagg ibland åker stora omvägar. Varorna skickas till center i Baltikum eller Polen där de kontrolleras och packas om innan de skickas tillbaka till e-handlarnas lager i Sverige. 

Min vän med Instagramkontot vill nätshoppa så klimatsmart som möjligt. Nu frågar hon mig, som bevakar e-handel, om jag vet hur det ligger till. Vilka bolag gör så här och hur påverkar det miljön?

Jag lovar henne att ta reda på det.

Het fråga i Gretatider

Bara i år kommer svenskarna att handla på nätet för 88 miljarder kronor, enligt Postnords prognos. Men nästan en tredjedel av alla kläder och skor som klickas hem kommer att skickas tillbaka. Det berättar postjättens e-handelsexpert Arne Andersson.

Det här är en av de största utmaningarna som finns i branschen. Att köra varorna fram och tillbaka kostar pengar. Det finns också en risk att varorna inte hinner bli sålda igen eftersom säsongen för olika varor är kort. Gummistövlar vill de flesta till exempel köpa innan hösten drar igång.

Extra transporter betyder också onödiga utsläpp. 

Samtidigt vill jättar som Zalando och Nelly inte beröva sina kunder möjligheten att ha hemmet som ett provrum

Anledningen till den stora mängden returer är bland annat att e-handlarna de senaste åren har varit pressade. I den allt hårdare konkurrensen om kundernas uppmärksamhet har de börjat erbjuda både gratis frakt och gratis returer.

Det har lett till nya shoppingvanor. Idag beställer kunderna flera storlekar på en gång och skickar sedan tillbaka de som inte passar. 

E-handlarna jobbar nu hårt för att få ner andelen returer – till exempel genom bättre bilder och mer information om storlekar.

Allt fler bolag börjar också backa om de generösa villkoren för frakt och retur.

Samtidigt vill jättar som Zalando och Nelly inte beröva sina kunder möjligheten att ha hemmet som ett provrum. Det är en del av affärsidén helt enkelt.

Och det är här låglöneländer på andra sidan Östersjön kommer in i bilden.

Paketen hamnar i Estland och Polen

Returhubben Boomerang i Estland hanterar 6 miljoner paket om året.

I Estland och Polen har en ny och lönsam industri skapats. Där finns hela företag som bara sysslar med att ta hand om de miljontals paket som vi svenskar beställt på nätet, men sedan skickat tillbaka. 

En av de största returhubbarna ligger utanför Tallin och är startad av två svenskar. 

I början kanske det handlade om att det var billigare

Anders Näslund och Tom Backman fick idén när de bodde i Estland. Deras företag Boomerang startades 2004 och nu hjälper bolaget e-handlare med returhantering men också med lagerverksamhet, pack, plock och distribution. Boomerang har kunder i hela Europa och hanterar omkring 6 miljoner paket om året. 

“Det har hänt otroligt mycket sedan vi startade. E-handeln har växt fantastiskt snabbt,” säger Anders Näslund till Breakit.

Nu använder svenska nätbutiker Boomerangs anläggning i Estland för att ta hand om alla paket som deras kunder skickar tillbaka. Detta trots att de själva har stora logistikcenter här i Sverige, där alla paket packas från början. 

Så varför skickas returerna utomlands? Ett av svaren handlar om pengar. 

“I början kanske det handlade om att det var billigare men det är också viktigt med kvalitet när man hanterar returer. Ska en vara kunna säljas igen måste returen hanteras professionellt och med tanke på vår erfarenhet på området tror jag snarare att det handlar om det nu”, säger Anders Näslund.

Boomerang omsätter cirka 100 miljoner kronor och har en vinstmarginal på 6 till 8 procent. Därmed är bolaget mer lönsamt än de flesta e-handlare.

Men hur många svenska nätbutiker som låter sina returer åka en omväg på hundratals mil tycks ingen riktigt veta.

De tidigare mediernas rapportering om frågan bygger på en forskningsrapport från Göteborgs universitet.

Ingen vet hur vanligt det här

Men när jag pratar med forskarna som gjort den kan de inte ge mig något tydligt svar. Forskarna har gjort en kvalitativ studie och har bara pratat med fem bolag. Två av dem sköter returhanteringen genom center utomlands men forskarna vill inte berätta vilka bolagen som deltagit i studien är.

Jakten på svar

Jag börjar ringa alla e-handelsexperter jag kan komma på. Men ingen vet hur vanligt det här är. Ingen vill ge mig namnet på några bolag.

Då återstår bara en sak. Att kontakta bolagen ett efter ett.

Jag tar reda på vilka som är Sveriges största e-handlare, fokuserar mest på modebolagen eftersom de har överlägset störst andel returer men väljer också ut några prylsajter. Snart har jag en lista på över 30 företag.

Jag börjar ringa och mejla.

Till en början rasar svaren in snabbt. Jag börjar tro att mediernas tidigare rapportering har varit helt fel, alla som svarar bedyrar att de inte skickar sina returer till center i andra länder. 

Snart har jag fått svar från över hälften av bolagen och bara ett av dem, en stor börsnoterad e-handlare, skickar iväg sina returer till Estland.

Men som så ofta är det de svar som inte kommer som är de mest intressanta.

Den här frågan ska visa sig vara väldigt känslig för vissa.

Bolagen som inte vill svara

Nellys kundtjänst ville inte svara, men vd:n Anna Ullman Sersé berättar att bolaget använder ett center i Estland.

Plötsligt har det blivit väldigt svårt att få tag på bolagen i Consortio Fashion Group, där Bubbleroom och Cellbes ingår. Även från e-handelsjättarna Nelly och Ellos uteblir svaren. 

Jag börjar leta andra vägar för att få svar – som att låtsas att jag är en kund som vill veta mer via bolagens kundtjänst.

När jag gör det nås jag av en ny upptäckt: Även där är det svårt att få svar. Svaren jag får är heller inte alltid sanna.

När jag kontaktar Bubblerooms kundtjänst får jag till exempel beskedet att returerna hanteras i Järfälla.

Lite senare skriver bolagets vd Ville Kangasmuukko Nordström i ett mejl att Bubbleroom hanterar sina returer från den svenska marknaden i Tallin men att processen ska ses över.

Nellys kundtjänst vill inte svara på frågan. När jag ställer frågor om saken till Nellys vd Anna Ullman Sersé berättar hon att bolaget använder ett center i Estland för sina returer. Direkt efter intervjun ringer Nellys pr-konsult upp mig och undrar om vi kan ta den typen av frågor "längre fram istället" när Nelly har "mer att berätta" om sitt hållbarhetsarbete.

Efter några veckors arbete har jag fått svar från 32 stora e-handelsbolag. Av dem är det endast ett bolag som vägrar svara på frågan – Ellos. 

Både kundtjänst, pressansvarig och vd:n Marina Davarinou ger mig samma besked.

Bolaget vägrar att berätta sanningen. 

“Informationen du efterfrågar delar vi inte av affärsskäl.” skriver vd:n i ett mejl. 

Trots att jag tjatar om hur viktigt det är att de svarar kommer inget mer mejl från Ellos vd. 

GPS-spårning

Självklart är jag inte nöjd. Det anrika kläd- och heminredningsföretaget Ellos, som i somras köptes upp av den belgiska modekoncernen FNG, är en riktig jätte på den svenska marknaden. Förra året omsatte bolaget 2 miljarder kronor. 

“Vi tror på en öppen och tillmötesgående dialog”, skriver bolaget på sin hemsida under fliken Hållbarhetsprinciper. 

Att Ellos, trots det, inte vill berätta om sin returhantering är anmärkningsvärt.

Breakit lånar därför ett antal GPS-sändare från teknikföretaget Automile. Sen beställer vi varor från Ellos, Boozt, H&M, Nelly och Sportamore. Tanken är att skicka tillbaka varorna och spåra paketen.

Nelly och Sportamore har redan berättat att de skickar sina returer till Estland, H&M och Boozt har sagt att hanteringen sker i Sverige.

Ellos svarar inte. 

Nu vill vi veta hur långt varorna åker. Vad blir det egentligen för skillnad?

Ganska snart kan vi följa paketen från Sportamore och Nelly över Östersjön mot Boomerangs returhubb utanför Tallin.

H&M:s paket landar efter några dagar på bolagets lager i Borås och paketet från Boozt hamnar, som utlovat, utanför Helsingborg.

Det dröjer ett par veckor innan vi får svar på den mest spännande frågan – var tar Ellos paket vägen? 

En grå morgon i oktober ser jag på min dator att paketet har flyttat på sig. Jag zoomar in på kartan och ser att det har lämnat en hamn i Ystad, färdats över Östersjön till Polen och landat någonstans på landsbygden sydväst om Warszawa. 

Slutdestinationen är ett företag som heter Slam Poland pl z o o. Jag går in på Google maps och zoomar in.

Mitt i ett område med stora åkrar ligger en byggnad med containrar utanför. Det är där Ellos paket har hamnat ett par veckor efter att jag skickade tillbaka det. 

När jag ringer upp företaget berättar kvinnan i andra änden att de hjälper ett svenskt företag som heter Ellos med att packa om och skicka tillbaka deras returer. 

Det känns inte bra ur ett hållbarhetsperspektiv – Arne Andersson, Postnord

När vårt paket sedan åter når Ellos lager i Borås har returen åkt cirka 236 mil innan varan kan säljas igen. Jämför man det med H&M och Boozt, som inte skickar varorna utomlands är det en markant skillnad.

H&M:s paket åker cirka 43 mil och Boozt paket cirka 68 mil.

Nellys och Sportamores paket som åker fram och tillbaka över Östersjön åker 147 respektive 115 mil. 

Experten: "Inte bra"

Breakits granskning visar att 5 av de 32 e-handlarna skickar iväg sina returer utomlands för ompackning. Men hur illa är det ur miljösynpunkt?

Postnords e-handelsexpert Arne Andersson ser flera problem med saken. 

“Det känns inte bra ur ett hållbarhetsperspektiv”, säger han och fortsätter:

“För e-handlarna själva tror jag däremot att det som är mest kritiskt när man skickar varan utomlands är tiden det tar. Ska man kunna sälja returen igen gäller det att den snabbt är på plats på lagret i Sverige. Hinner den bli osäljbar är det ännu sämre för miljön.”

Sharon Cullinare är en av de forskare som ligger bakom den uppmärksammade studien från Göteborgs universitet där fenomenet avslöjades. 

Hon skriver i ett mejl till Breakit att det är svårt att säga hur stor skada returhanteringen i ett annat land har. Det beror helt enkelt på.

Det finns omständigheter där en hantering i Estland inte skiljer så mycket i klimatavtryck jämfört med en hantering i Sverige. Till exempel om kunden som skickar tillbaka varan bor i Finland, som ju ligger nära Estland. 

Skickas varan från Tyskland ser det däremot annorlunda ut. Då blir resan längre.

Klimatavtrycket varierar också beroende på hur fullastade bilarna som kör varorna är – och varifrån i Sverige kunden skickar varan.

Sharon Cullinares slutsats ändå är att det är mer miljövänligt för svenska e-handlare att hantera returerna vid sitt svenska lager än att sköta hanteringen utomlands.

Sedan är ju utvecklingen där man köper fem par skor och lämnar tillbaka fyra inte bra

Tricorona är ett bolag som hjälper företag och organisationer att minska sin klimatpåverkan bland annat genom att räkna på sina utsläpp. Bolaget har hjälpt flera modebolag och enligt analyschefen Joel Nord är det inte transporterna som är den stora miljöboven.

“Det är väldigt svårt att säga en siffra eftersom det kan variera stort. Men jag bedömer att logistiken står för mellan 2 och 10 procent av utsläppen för ett modebolag. Den stora klimatpåverkan ligger i tillverkningen”, säger han till Breakit. 

Joel Nord tycker att man som kund självklart ska vara uppmärksam kring hur bolagen hanterar sina returer eftersom en extrasväng till Estland kan innebära onödiga utsläpp. Å andra sidan har det inte särskilt stor påverkan i proportion till utsläppen som i många fall sker i samband med produktionen. Att hålla koll på klädernas material och hur de tillverkas kan därför vara ett bättre fokus om man vill handla klimatsmart.

“Sedan är ju utvecklingen där man köper fem par skor och lämnar tillbaka fyra inte bra. Samtidigt får man ställa det mot hur man hade handlat istället. Att åka bil till ett köpcenter och köpa ett par skor och sedan köra tillbaka och lämna tillbaka dem, är kanske ännu sämre.”

Svaret till min vän

Nu börjar jag kunna ge min vän ett svar. När hon returnerar en vara som är köpt på Ellos, Sportamore, Bubbleroom, Cellbes eller Nelly skickas de först till ett center utomlands där de packas om, sedan skickas varorna tillbaka till lagret i Sverige och säljs förhoppningsvis igen.

Revolutionrace skrev först i ett mejl till Breakit att de har returhubbar i Tyskland och Norge. Men efter att granskningen har publicerats hör vd:n av sig och säger att bolagets svenska returer hanteras i Sverige. 

Ellos paket åker absolut längst väg – cirka 236 mil enligt Breakits beräkningar. Medan H&M:s paket, där returen hanteras i Borås åker cirka 43 mil.

Bäst för klimatet är naturligtvis att handla mindre och att skicka tillbaka färre varor. Men ska man ändå handla kanske det allra bästa för miljön är att fokusera på hur kläderna tillverkas och vilka material de är gjorda av.

Hur det ser ut får bli en annan historia.

Fotnot: Efter publicering av den här granskningen har Ellos valt att svara andra medier om hur de hanterar sina returer och bekräftat att de skickas till centret i Polen. ”För Ellos är miljö och klimat en viktig fråga. Ellos har sedan tidigare satt ett mål om att ha helt koldioxidneutrala transporter till kund senast år 2025”, säger logistikchefen Mathias Parkhagen till Expressen. Han säger också att Ellos planerar att klimatkompensera för sina transporter från och med 2019. Bolaget vägrar fortfarande ställa upp till en intervju men har nu på morgonen efter påtryckningar skickat samma kommentar i ett mejl till Breakit. 

LÄS ÄVEN: E-handelscheferna: Därför skickar vi returerna till Estland

HELA LISTAN:  Så gör 32 stora e-handlare med sina returer

Så långt åkte paketen och så räknade vi

Ellos:  Cirka 236 mil

Nelly: Cirka 147 mil

Sportamore: Cirka 115 mil

Boozt: Cirka 68 mil

H&M: Cirka 43 mil

För att spåra paketen lånade vi GPS-sändare från företaget Automile. Vi köpte kläder och skor från 5 olika modebolag, placerade GPS-sändare i paketen och skickade tillbaka dem. GPS-sändarna gav då och då ifrån sig rörelselarm och på det sättet fick vi uppdateringar om var paketen befann sig. För att räkna ut hur långt paketen åkt mätte vi sträckan mellan de olika punkter där vi visste att paketen hade varit med hjälp av vägbeskrivningar i Googlemaps. I de fall där GPS-sändarnas batterier tog slut i ett annat land la vi på sträckan tillbaka till lagret i Sverige. Siffrorna är alltså en uppskattning av hur långt paketen har åkt utifrån den information vi har fått från sändarna. Alla paket har skickats från Stockholm.

Läs mer