Sök

Nu trappas amerikanska streamingkriget upp – i Sverige

NetflixHBO NordicMedier

Apple Plus, Disney Plus och Netflix. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Hård konkurrens om svenska hushållen när både Apple och Disney lanserar konkurrenter till Netflix och HBO.

Hittills har amerikanska tjänster som HBO Nordic och Netflix dominerat den svenska streamingmarknaden, framför svenska och nordiska aktörer. Allra störst är Netflix som 1,6 miljoner svenska hushåll abonnerar på, enligt analysföretaget Mediavision. 

Men nu får bolaget hård konkurrens från två andra amerikanska giganter, när både Apple och Disney är på väg in med nya streamingtjänster i Sverige. 

Apple TV Plus finns lanseras i flertalet länder, däribland Sverige, den första november. En konkurrensfördel för Apple är det låga priset. Tjänsten kommer kosta 59 kronor i månaden, till skillnad från Netflix som ligger på 109/139 kronor. 

Enligt en undersökning från Mediavision säger 12 procent av de svenska hushållen att de är intresserade av Apples nya tjänst (siffran för Netflix, bland de som inte redan har tjänsten, är 23 procent). 

Men även Disney Plus är på väg till Sverige. Tjänsten lanseras i USA och Kanada den 12 november, och finns redan nu på prov i Nederländerna. När tjänsten kommer till Sverige är i nuläget inte officiellt, men Disneys mål är att Disney Plus ska finnas globalt inom två år.

Även Disneys streamingtjänst kommer att ligga på en relativt låg prisnivå, runt 70 kronor i månaden. 

Men priset är inte allt. Enligt Mediavisons undersökningar är innehållet en av de viktigaste faktorerna. HBO Nordic växte till exempel kraftigt under årets andra kvartal, 50 procent jämfört med Netflix 14 procent, mycket tack vare serier som Game of Thrones, Big Little Lies och The Handmaid’s Tale.

Där kan Disney bli en klar utmanare, eftersom bolaget sitter på allt innehåll från Disney, Pixar, Star Wars, Marvel  och Fox. Innehåll som troligtvis i och med lanseringen kommer att försvinna från andra tjänster. 

Läs mer