Företag kan via Cash Pro registrera en så kallad $cashtag som består av dollartecknet följt av ett användarnamn. Det kopplas sedan till en betalningssida som är unik för varje företag och där besökarna kan fylla i belopp att föra över. Om det är en ny kund behöver personen första gången fylla i sina kortuppgifter.
Tanken är att till exempel enmansföretagare som idag bara tar kontanter ska kunna börja ta betalt digitalt.
Square kommer ta ut en avgift på 1,5 procent per transaktion, klart lägre än de 2,75 procent som tas ut vid vanliga kreditkortsbetalningar. Den lägre avgiften beror på att det generellt är billigare att bearbeta än kreditkortsbetalningar.
Svenska iZettle har, än så länge, valt att gå en lite annan väg än Square. För en månad sedan gick företaget ut med att man ger ut en helt gratis läsare, som kopplas till en mobil eller surfplatta, för att erbjuda fler företag att kunna ta betalt med kort.
"Det här är ett av de djärvaste drag vi någonsin har gjort", kommenterade iZettles vd Jacob de Geer vid lanseringen.
iZettle är i dagsläget framför allt fokuserat på den europeiska marknaden medan Square är aktiva i USA, Kanada och Japan.
Finwire