Som tonåring jobbade Tilda Nordh extra på Claestorps slott utanför hemorten Katrineholm. Hon passade barn, städade och serverade på jaktmiddagar.
När hon bar in tallrikar i det jättelika köket till ljudet av middagssorl om kvällarna kunde hon inte ana att hon just då höll på att bygga upp kontakten med någon som i framtiden skulle satsa flera miljoner på hennes affärsidé.
Men så var det.
Några år senare var Tilda Nordh utbildad hudterapeut och branschkollega med sin mamma Susanne Lundquist. De drev då två frisörsalonger i Katrineholm och la märke till att kunderna ville ha flexiblare behandlingstider och efterfrågade snabbare behandlingar.
Tillsammans bestämde mor och dotter därför att de skulle utveckla ett nytt skönhetskoncept för den moderna kunden. Inspirationen kom delvis från take away-kaffe.
För 20 år sedan kunde man inte tänka sig att dricka kaffe på språng.
”För 20 år sedan kunde man inte tänka sig att dricka kaffe på språng ur en pappmugg. Nu gör alla det. Vårt koncept handlar om att kunderna ska kunna göra en quickfix i en galleria samtidigt som de uträttar andra ärenden”, säger Tilda Nordh till Breakit.
Bolaget Rapide lanserade sin första ”browbar”, där kunderna exempelvis kan få hjälp att tråda och färga sina ögonbryn, 2013 och har sedan dess växt i en rasande fart. Nu finns 16 barer i 7 städer och bolaget har cirka 65 anställda.
”Jag och mamma har två starka gemensamma egenskaper – stor drivkraft och en obotlig nyfikenhet. Jag tror det har bidragit till att vi har lyckats växa snabbt”, säger Tilda Nordh som snarare ser fördelar än problem med att driva bolag med sin mamma.
”Vår har lärt oss att skilja på privatliv och arbetsliv och jag tror att våra olika åldrar och olika erfarenheter är en del av vår framgång”
Tilda Nordh och mamman Susanne Lundquist. Foto: Pressbild
2018 omsatte Rapide 23 miljoner kronor och gjorde en förlust på 4,3 miljoner kronor.
Bolaget har vid två tillfällen tagit in riskkapital på sammanlagt 6,5 miljoner kronor. Första gången var det grevinnan Cecilia Lewenhaupt från slottet i Claestorp, där Tilda Nordh tidigare jobbat, som satsade.
”De pengarna gick till att ta fram en egen produktserie med 36 artiklar som är utvecklade för ögonbryn”
2017 togs kapital in från en rad investerare. Däribland Adrian Thelwell, tidigare General Manager på L'Oréal, som har 20 års erfarenhet av skönhetsbranschen.
”Förra året satsade vi stort på att bygga om hela vår digitala plattform och gjorde bland annat om bokningssystemet. Nu görs 70 procent av alla bokningar online och det känns jättebra”, säger Tilda Nordh.
Man har en fördel om man är först och har tagit en stark och stabil position.
Hon tror att Rapide har lyckats växa snabbt eftersom de nischat sig på ett område och tidigt såg trenden med kunder som efterfrågar snabba skönhetsbehandlingar.
Sedan dess har några konkurrenter dykt upp. Ett exempel är entreprenörsystrarna Hannah Widell och Amanda Schulman som satsade stort på skönhetsbarer. Den satsningen gick med miljonförlust och bolaget bakom försattes i konkurs för några månader sedan.
”Jag kan inte kommentera andra. Men jag tror att man har en fördel om man är först och har tagit en stark och stabil position. Sedan kan man verkligen inte slappna av för det. Det är tufft att vara en överlevare varje gång det stormar", säger Tilda Nordh och tillägger att man som entreprenör måste förnya sig hela tiden.
"Vi har levt och andats vårt företag dygnet runt, idag står vårt team och organisation starkare än någonsin."
Planen framåt är att fortsätta växa, hämta upp resultatet till kommande bokslut och att lansera i storstäder utanför Sveriges gränser.