Sök

Swiss Clinics skrotar sin storsatsning på Brasilien – avvecklar verksamheten

eEquitySwiss Clinice-handel

Sebastian Gordon Müller är en av Swiss Clinics grundare. Foto: Pressbild/Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Det digitala skönhetsbolaget Swiss Clinic, som backas av riskkapitalbolaget Eequity, storsatsade i Brasilen – men något gick snett.
Breakit kan nu avslöja att satsningen läggs ner.
Samtidigt växer det svenska bolagets förlust.

Swiss Clinics affärsidé handlar om att sälja skönhetsbehandlingar, som vanligtvis utförs på kliniker, för hemmabruk. Det kan handla om alltifrån borttagning av akne till antirynkbehandlingar eller borttagning av celluliter.

Produkterna, som tillverkas i Schweiz, har tagits fram utifrån vad folk söker efter på Google.

Bolaget startade 2012 och har växt stadigt sedan dess. 2016 tog de in 20 miljoner kronor i riskkapital från Eequity.

2017 satsade Swiss Clinic stort i Brasilien och bildade då ett samriskbolag med Webrock Ventures. Eequity beskrevs som hjärnan bakom affären, enligt Di Digital. 

”Swiss Clinics strategi är att bygga ett globalt varumärke med global försäljning. Bolaget lanserar löpande i flera länder och Brasilien är en enorm skönhetsmarknad där vi såg en intressant möjlighet. Vi tog kontakt med Webrock i samband med att vi investerade i Swiss Clinic för att de som lokal partner skulle hjälpa till att bygga upp Swiss Clinic i Brasilien”, sa Felix Erhardt, partner på Eequity till Di Digital då.

Men nu visar handlingar från bolagsverket att Swiss Clinics brasilianska bolag har ansökt om likvidation.

I årsredovisningen för det brasilianska bolaget står det att bolaget har haft mycket begränsad verksamhet under 2018 och 2019 och att man därför har bestämt sig för att avveckla bolaget. 

Minskad försäljning – och ny storförlust

I en intervju med Breakit förra året sa Swiss Clinics grundare Sebastian Gordon Müller att prognosen för 2018 är att fortsätta växa och att öka omsättningen till 54 miljoner kronor.

Nu visar förra årets årsredovisning att Swiss Clinic istället minskade sin omsättning från 36,4 miljoner kronor 2017 till 33 miljoner kronor 2018. Dessutom ökade förlusten från 11 miljoner kronor 2017 till 15,6 miljoner kronor 2018.

Swiss Clinic har de senaste åren gjort två nyemissioner. En på cirka 13,4 miljoner kronor i september 2018 och en på ytterligare cirka 10 miljoner kronor i maj 2019, båda gjordes i form av preferensaktier. Med preferensaktier följer särskilda villkor som ger investeraren förtur på vinst när bolaget säljs, avvecklas eller delar ut vinst till ägarna. 

I bolagets årsredovisning för 2018 står att man under året gjort stora investeringar i plattforms- och produktutveckling.

Breakit har sökt Swiss Clinics grundare och Felix Erhardt på Eequity för en kommentar.

Läs mer