Sök

Spotify släpper rapport – gör vinst på över en halv miljard

SpotifyStreamingMusik

Daniel Eks Spotify överraskar positivt.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify redovisar ett rörelseresultat på över en halv miljard kronor.
Siffrorna fick aktien att rusa med över 10 procent.

När den svenskgrundade streamingjätten Spotify släpper kvartalsrapporter brukar fokus framförallt ligga på en enkel fråga: Hur snabbt ökar antalet betalande kunder?

Eftersom Daniel Eks bolags hela maskineri är riggat för tillväxt på den fronten är antalet premiumprenumeranter sannolikt det viktigaste måttet för Spotify som helhet.

Det visades vid släppet av den förra kvartalsrapporten. Då slog Spotify sina egna prognoser på flera punkter och var nära break even gällande rörelseresultatet. Men antalet betalande kunder blev lite lägre än vad analytikerna hade förväntat sig.

Aktien föll direkt. 

När Spotify i dag släpper sin rapport för det tredje kvartalet får vi nya siffror på hur väl Daniel Eks tillväxtmaskin egentligen fungerar i den allt tuffare konkurrensen. 

Här är tre frågor och svar om Spotifys pinfärska rapport, som släpptes vid lunchtid på måndagen.

Hur många betalar för Spotify?

Rapporten visar att Spotify nu har 113 miljoner premiumkunder. Det kan jämföras med bolagets egna prognos som låg på 110-114 miljoner, och Bloombergs analytikerkonsensus på 111 miljoner. 

Här slår bolaget alltså förväntningarna. Spotify skriver i rapporten att det främst beror på att de rabatterade student- och familjeabonnemangen lockar många. 

Ett välkommet styrkebesked, givet att Spotifys aktiekurs pressats den senaste tiden och att konkurrensen hela tiden ökar.

"Vi känner oss fortsatt väldigt nöjda över vår position på marknaden. Jämfört med Apple visar den publikt tillgängliga datan att vi adderar ungefär dubbelt så många prenumeranter per månad som de gör", skriver Spotify i rapporten. 

Aktien hade 30 minuter efter rapportsläppet stigit med drygt två procent i den så kallade förhandeln. 

Tjänar Spotify pengar?

Trots allt snack om tillväxt lever Spotify i samma verklighet som alla andra bolag. Någon gång måste företaget börja göra vinst på helårsbasis, eller ta in ännu mer pengar för att finansiera sig. Analytikerna hade förväntat sig en förlust under det tredje kvartalet.

Men nu redovisar Spotify ett rörelseresultat på plus 54 miljoner euro, alltså drygt 579 miljoner kronor. Det är andra gången någonsin som Spotify visar ett positivt rörelseresultat under ett enskilt kvartal. Det är också väldigt mycket bättre än bolagets egna prognoser, som förutspådde ett rörelseresultat på någonstans mellan minus 78 och plus 2 miljoner euro.

Ironiskt nog beror det fina resultatet primärt på att Spotifys aktiekurs har fallit den senaste tiden. Det har i sin tur gjort att bolagets kostnader för aktierelaterade ersättningar har gått ned. 

"Aktiens pris och de tillhörande sociala avgifterna var den huvudsakliga orsaken till att utfallet blev bättre än förväntat, men vi skulle varit lönsamma även utan denna effekt", skriver Spotify.

Mystisk miljardvinst – vad beror den på?

Resultatet efter finansiella poster skrivs till hela 270 miljoner euro. Spotify redovisar alltså en vinst före skatt på omkring 2,9 miljarder kronor. Där ingår finansiella poster på motsvarande 2,4 miljarder kronor. Var dessa pengar kommer från framgår inte av rapporten.

Kanske kommer detaljer i den telefonkonferens som investerare får lyssna på senare i dag? Intäkterna steg med 28 procent till 1.731 miljoner euro, vilket motsvarar 18,6 miljarder kronor.

Hur ser bruttomarginalen ut?

Vi vet, det är ett tråkigt ord. Men för bolag som Spotify, vars snabba expansionstakt och stundtals stora investeringar för att det är svårt att bara titta på resultatet, är bruttomarginalen ett väldigt intressant mått. 

Det speglar kort sagt hur mycket pengar som blir över när Spotify har betalat rättighetsinnehavare och tagit distributionskostnader. Under det tredje kvartalet landade bruttomarginalen på 25,5 procent, vilket var bättre än vad analytikerna hade väntat, och högre än den egna prognosen.

För att Spotify någonsin ska kunna bli ett långsiktigt höglönsamt bolag måste denna siffra dock upp – rejält. 

Nya licensavtal med skivbolagen, planen att ta betalt från dem för exponering och satsningen på poddar är några pusselbitar för att det ska bli verklighet.

Netflix har som jämförelse en bruttomarginal på nära 40 procent.

Läs mer