Sök

KSMG vill hitta vassa talanger på sociala medier – teamar upp med Facebook

KSGMSaaS-tjänster

Lisa Hasselström och Amar Singh.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Via den här lösningen och samarbetet öppnar vi upp fler dörrar".

Det svenska bolaget KSMG Media group (KSMG) började jobba med rekryteringar via sociala medier redan för tio år sedan. Vid starten bestod bolaget, som i dag växt till 28 anställda, av grundarna Martin Kindegren och Amar Singh.

Numera är endast Amar Singh kvar i KSMG, som tog in storägaren Neqst i början av året. Affärsmodellen går i korta drag ut på att hjälpa företag och talanger att hitta varandra med hjälp av skräddarsydda digitala annonser och kampanjer. 

Bolaget har över 500 kunder runt om i Norden och på listan återfinns jättar som ABB, Lantmännen och Karolinska sjukhuset. 

Nu går KSMG ut med nyheten om att de blivit offentlig marknadsföringspartner till Facebook, något som förväntas ge en rejäl uppsida framöver. 

"Facebook har ett stort nätverk av kunder och tack vare vårt partnerskap kommer vi att bli rekommenderade som leverantör för Facebooks tjänster”, förklarar Lisa Hasselström, operativ chef på KSMG. 

För att bli marknadsföringspartner till Facebook, och därmed hamna på jättens rekommenderade lista, krävs det att bolagen uppfyller en rad kriterier. Det här innebär även att KSMG erbjuds guidning och support från Facebook.

Bolaget är sedan tidigare även strategisk partner till LinkedIn. Amar Singh grundare och vd på KSMG, säger att det här betyder mycket. Han beskriver partnerskapet som en kvalitetsstämpel där de blir Facebooks första nordiska partner inom sin nisch. 

”Via den här lösningen och samarbetet öppnar vi upp fler dörrar vilket leder till fler kunder och en ökad omsättning”, säger Amar Singh. 

Utöver själva rekryteringen arbetar KSMG även med långsiktiga strategier för framtida rekryteringsbehov och insatser för att stärka kundernas varumärken.

Under förra året omsatte KSMG 39 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 2,3 miljoner kronor.  

”Vi siktar på mer än förra året, men i år har vi lagt mycket fokus på att bygga och ta fram teknik för att kunna skörda nästa år, då vi räknar med att hamna på 50 miljoner och uppåt”, säger Amar Singh.

Den operativa chefen Lisa Hasselström säger att många bolag i dag utgörs av duktiga marknadsföringsteam som utnyttjar ny teknik för att sälja och konvertera kunder. Trots det implementerar de inte liknande strategier inom rekrytering och HR, menar hon.  

”Om vi inte använder teknologi och nya kanaler till vår fördel kommer vi inte att lyckas rekrytera de topptalanger vi behöver i våra företag”, säger Lisa Hasselström. 

Neqst och Amar Singh äger 51 procent respektive 39 procent av KSMG. Resterande innehav är fördelat på ytterligare 2 ägare.

Läs mer