Sök

Mannen bakom Nokias connecting people: "Funderade i en halvtimme"

NokiaHårdvaraKapitalet

En äldre Nokia-mobil. M annen i bakgrunden har inget med texten att göra. Foto: Dan Hansson/SCANPIX

Breakit

Breakit

Med sloganen “Connecting people” var Nokia världsledande på mobiltelefoner i två decennier. Men mannen bakom de världsberömda orden föredrog egentligen en annan formulering.

"Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Kapitalet kommer ut varje vecka med reportage om ekonomi, finans och samhälle. Hela podden hör du här". 

1992 behövde Ove Strandberg en paus. Som en del av sitt arbete på Nokia skrev han på sitt examensarbete i telekommunikation. Den hundra sidor långa uppsatsen innehöll mycket matematik, och en tröttkörd Ove bestämde sig för att göra något annat i en halvtimme.

“Jag såg på anslagstavlan att de ville ha något slags textbidrag. De ville ha något för inre marknadsföring, något som kunde beskriva hur vi är tillsammans”, säger han.

På den tiden bestod Nokia fortfarande av massvis av enheter. I ett knappt århundrade hade företaget tillverkat allt från elkablar till toalettpapper och gummistövlar, men i början av nittiotalet ville man renodla sig.

Nokia hade precis gått igenom en av sina värsta kriser någonsin, och bara något år tidigare hade man stått på ruinens brant. En satsning på datorer, som bland annat involverade ett köp av Ericssons dataverksamhet hade havererat fullständigt, och Nokia var konkurshotat i början av decenniet.

En ny ledning hade tillträtt och bestämt att mobiltelefontillverkningen, då en relativt liten del av Nokias verksamhet, skulle bli det man satsade på. Nu ville de ha något som beskrev för de anställda vad de egentligen höll på med.

“Jag funderade i en halvtimme, och så kom jag fram till två olika alternativ. Det enda var ‘Nokia, connecting people’, men det som jag tyckte var bättre var om man slängde runt orden till ‘Connecting Nokia people’, som jag tyckte passade bättre för inre bruk. Det var ju det de beställde”, säger Ove Strandberg.

Under processens gång lades den inre marknadsföringen på hyllan, och en slogan för yttre kommunikation skulle tas i bruk. Kommunikationschefen Matti Saarinen tog Ove Strandbergs “Connecting People” och tjugo andra, medvetet dåliga, förslag till styrelsen, som valde Oves slogan direkt. I efterhand har ett antal reklambyråer hävdat att de skapade sloganen, men Matti Saarinen vidhåller att de berömda orden är Ove Strandbergs skapelse.

Nokia var världsledande inom mobiltelefontillverkning i 20 år, och med Oves slogan marknadsfördes några av världens mest sålda mobiltelefoner, 3210 och 1200. När Apple presenterade sin iPhone 2008 (bland annat med en informationsvideo som förklarade att “it’s all about connecting people”) var Nokias dagar räknade, och mobilverksamheten såldes till Microsoft 2013.

Men Ove Strandbergs slogan är fortfarande kopplad till Nokia, och återfinns ofta på listor över tidernas bästa slogans, trots att han själv föredrog en annan formulering.

"Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Kapitalet kommer ut varje vecka med reportage om ekonomi, finans och samhälle. Hela podden hör du här.

Läs mer