Match2One fyller plånboken med nya miljoner

Match 2 One (match2one) Annonsering programmatic
Match2One fyller plånboken med nya miljoner

Ted Sahlström och Mikael Kreuger, grundare av Match 2 One. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Ska bredda utbudet.

Den svenska annonsplattformen Match2One fyller kassan med 8,5 miljoner kronor. Bolaget sysslar med automatiska reklamköp som kallas för programmatisk annonsering och innebär i korthet att algoritmer letar upp den målgrupp som man vill rikta annonserna mot.

Kapitalet ska användas för att bredda bolagets utbud av digitala kanaler. 

Enligt Mikael Kreuger kommer de i ett första steg att rikta sig mot e-handlare genom att lansera Google Shopping på bolagets plattform. För att under nästa år utöka antalet kanaler ytterligare.

“Vårt uppdrag är att demokratisera digital marknadsföring. Konsumenter följer inte längre det traditionella köpmönstet - en linjär resa från uppmärksamhet till konvertering - vilket gör det utmanande för annonsörer att hänga med i alla digitala kanaler som krävs för att driva tillväxt online. Vi ser det som en självklar förlängning av vårt uppdrag att nu erbjuda en multikanalslösning som gör det lättare för marknadsförare att nå nya och existerande kunder, var de än befinner sig”, säger Mikael Kreuger i ett pressmeddelande.

Match2One har tidigare tagit in kapital från affärsänglar som Carl Palmstierna, Lars Lindgren, Helena Herlogsson, Bo Mattsson och Fredrik Månsson. Ny investerare i den senaste rundan är Stefan Bengtsson.

Mikael Kreuger grundade Match2One tillsammans med Ted Sahlström och Michael Dewhirst under 2015. Under 2018 hade bolaget en nettoomsättning på 15,9 miljoner kronor, med ett minusresultat på cirka 10 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER