Sök

Hem.com dubblar igen – omsätter 80 miljoner (och går med vinst)

Hemehandel

Petrus Palmér (grundare och vd), Svenja Diekelman (designchef), Isac Epstein (operativ chef), Johan Pilman (director supply chain) Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det svenska designföretaget Hem.com har seglat upp som en snabbväxande utmanare inom möbelbranschen.

Breakit har tidigare berättat om startupen som inreder techbolagen i Silicon Valley. Petrus Palmér fick med sig Hem ut från det kraschade amerikanska e-handelsbolaget Fab och skapade det svenska bolaget för tre år sedan.

Under bolagets första år som ett eget bolag omsatte de närmare 20 miljoner kronor. Sedan dess har de fördubblat omsättningen två gånger om och under fjolåret landade försäljningen strax under 80 miljoner kronor. 

Samtidigt kunde de visa upp ett rörelseresultat på 11,4 miljoner kronor.

“Jag tycker att det också ska ses genom en lins för vilken bransch vi verkar inom. Vi har ett eget varumärke, med en egen kollektion och vi säljer direkt till kund över hela världen. I en möbelbransch som domineras av gamla kedjor”, säger Petrus Palmér och fortsätter.

“Det har varit mossigt länge. En snabb tillväxt är 20-30 procent, samtidigt som vi har dubblat varje år. Vi säljer också fysiska produkter, vilket innebär att vi måste tillverka och skeppa dubbelt så mycket.”

Köpte ut tunga riskkapitalister

Ägarstrukturen i Hem växlade snabbt under bolagets första tid. Investerare som Tencent och Atomico kom in, men de köptes senare ut igen. Idag är Petrus Palmér själv största ägare, tillsammans med Isac Epstein och ledningen, övriga ägare inkluderar riskkapitalbolaget Verdane och ängelinvesteraren Mattias Miksche.

Riskkapitalet till trots så vill de bygga en hållbar affärsmodell från start.

“För oss är det en grundförutsättning att vi bygger ett företag som är hållbart långsiktigt. Många kanske startar bolag för en tillväxtresa på 5 år, för att sen kanske lämna över till någon annan. För oss är det en långsiktig resa”, säger Petrus Palmér.

Framåt är målsättningen tydlig. De vill förändra den traditionella möbelbranschen där ett fåtal aktörer dominerar inom en avgränsad marknad. Istället hoppas de kunna bli en global aktör inom premium-segmentet.

Vill inte prata om hållbarhet

Redan idag säljer de möbler över hela världen. Även om huvudmarknaden är i USA och till viss del Europa. En viktig nyckel, förklarar Isac Epstein som är operativ chef, till expansionen har varit att tidigt hitta lösningar för att skicka möblerna över hela världen.

“Vi vill inte begränsa oss till en lokal marknad. Strategin var att från dag ett sälja globalt. Vi har kunder från Nya Zeeland till Alaska. Det gör att vi kan skrapa på ytan på respektive marknad och ändå få stor tillväxt.”

Men hållbarheten i det då? 

Enligt Petrus Palmér och Isac Epstein är miljöfrågan någonting som de hela tiden tänker på vad gäller både produktion och frakt. Men det är också någonting som de enligt egen utsago inte vill marknadsföra utåt. 

“Skälet till att vi inte pratar hållbarhet är att det är ett ganska urvattnat begrepp. Folk tillverkar saker på andra sidan världen, använder material som inte är bra och så försöker man sätta en fin stämpel på det. Vår interna ledstjärna är att varje produkt vi sätter på marknaden ska kunna gå i arv eller säljas i framtidens auktionshus”, säger Isac Epstein.

Hem.com, eller Hem Design Studio Sweden som bolaget egentligen heter, grundades av Petrus Palmér. Idag har bolaget cirka 45 anställda fördelade på kontor i Sverige, Storbritannien och USA.

Läs mer