Det har gått lite drygt ett år sedan invånare i Stockholm och Uppsala upptäckte att tusentals hyrcyklar plötsligt hade placerats ut på gatorna. Ingen visste var EU-Bikes gröna hyrcyklar kom ifrån eller vem som låg bakom satsningen. När Breakit undersökte det nya transportmedlet i slutet av augusti förra året lyckades vi få tag i Liyang Wang, som låg bakom satsningen. Han hade sålt sina sushirestauranger för att istället satsa på hyrcyklar. Sedan dess har både Stockholm och Uppsala invaderats av olika elsparkcyklar. De gröna cyklarna från EU-Bike står fortfarande parkerade på olika platser runtom i staden, men i app-butiken på android har recensionerna varit allt annat än uppmuntrande. Bland annat klagar användarna på cyklar som inte går att hitta eller är omöjliga att låsa upp. När Breakit kontaktar Liyang Wang för att kolla hur det går med cykelsatsningen, så berättar ha att de precis har lanserat en ny app. Han säger också att bolaget fortfarande har mellan 2.000-3.000 cyklar ute på gatorna. “Vi har precis lanserat en ny app som byggts här i Sverige. Den tidigare utvecklades i Kina och den såg inte så professionell ut. Nu ska vi testa den under vintern och se om det behövs några förändringar inför våren”, säger Liyang Wang som berättar att det är under sommaren som bolagets cyklar främst används. ANNVÄNDER GAMLA CYKLAR FRÅN USA OCH KINA Vad gäller konkurrensen från elsparkcyklarna, så anser Liyang Wang att de inte tävlar om samma kunder. “Jag tror inte att vi har samma kunder. Vi har en annan prismodell, men mer viktigt, är att vi inte har batterier som slängs och är dåliga för miljön och med våra cyklar får man motion.” Sky Ming, som är medgrundare av bolaget, utvecklar resonemanget kring hur deras cyklar enligt honom är bättre för miljön än elsparkcyklarna. “Jag skulle säga att vi jobbar annorlunda. Vi återanvänder gamla cyklar från marknader som USA och Kina och tar dem till Sverige. Vi tar dem från en marknad till en annan där det finns ett behov från dem.” HÅLLER I 18 MÅNADER Upsala Nya Tidning har tidigare uppmärksammat att det funnits problem där EU-Bikes cyklar har legat slängda i staden och att det har funnits problem med insamlingen. Sky Ming har då sagt att mellan 5 och 15 procent av cyklarna i Uppsala förstörs. “Våra cyklar har en hållbarhet på ungefär 18 månader”, säger Sky Ming till Breakit och fortsätter. “Vi har lärt oss mycket under vårt första år då vi experimenterade mycket. Vi har släppt en ny app där vi siktar på att förbättra upplevelsen för våra användare och att samla in feedback.” Under 2018 omsatte Green Economy, bolaget bakom EU-Bike, cirka 2 miljoner kronor med ett minusresultat på 225.000 kronor.