Sök

Ny bok avslöjar hemligheterna om Sveriges nya miljardärer: "Unik inblick"

BreakitBreakitSveriges nya miljardärer

Breakit

Breakit

Breakits journalister öppnar upp om sin nya bok.

Du som läser Breakit har kanske noterat att det idag finns fler miljardärer i Sverige än någonsin tidigare. Men det är som bekant inte i finansvärlden eller industrin som den nya eliten växer fram.

Istället har en ny generation superentreprenörer på kort tid tagit sig upp till toppen. Många av dem startade med två tomma händer – och en idé. Framgångssagor som Spotify, Klarna och Izettle är bara toppen av detta isberg.

Just nu formas en helt ny ekonomi, där riskkapital och gränslöshet dominerar.

Men vilka är egentligen människorna bakom de nya miljardbolagen? Och vad händer med ett samhälle när gamla strukturer slås sönder av digitala banbrytare? 

Om detta har Breakits prisbelönta journalister Erik Wisterberg och Jon Mauno Pettersson nu skrivit en bok – ”Sveriges nya miljardärer”, som precis släppts i butik.

Varför har ni skrivit den här boken?

"Vi båda kände att det saknades en journalistisk bok om den här vågen av nya stjärnentreprenörer som just nu förändrar det svenska näringslivet, och samhället. Dels ville vi komma närmare de här nya makthavarna och gräva fram oberättade historier om dem, dels ville vi sätta deras framfart i en kontext", säger Jon Mauno Pettersson.

Blev boken som ni hade tänkt er?

"Från början tänkte vi främst skriva om de här entreprenörerna och göra grymma reportage om dem. Men med tiden blev det tydligt att en persons eller företags framgång ofta leder till att någon annan förlorar. Det har blivit lite av ett tema genom boken, att där det finns vinnare finns det också förlorare. Vi vill berätta något mer än 'bara' historier om framgångsrika personer", säger Erik Wisterberg.

På vilket sätt?

"Det kan dels handla om privata konflikter i form av tidigare okända ägarstrider i bolag, eller att man offrar sitt privatliv för bygga ett företag. Men kanske framför allt ur ett samhällsperspektiv. Vad händer med arbetsmarknaden när e-handeln växer och butiksdöden är ett faktum? Eller när det kommer en massa gig-bolag som ritar om spelreglerna?", säger Erik Wisterberg.

"Ja, eller vad händer nu när Spotify fått väldigt mycket makt? Eller när stora summor riskkapital investeras i företag i en stad som Stockholm? Det är inte självklart att det som till synes är någonting bra alltid enbart är positivt", säger Jon Mauno Pettersson.

Så det är inte en "framgångsbok"?

”Nej, det är det inte. Eller, det handlar definitivt om de nya miljardärernas entreprenörsresor, som de facto varit framgångsrika. Förhoppningsvis förstår man varför just de här personerna har blivit det efter att man har läst boken. Men vi har också försökt hitta fler vinklar och dimensioner i detta."

"Boken ger en unik inblick i en annars sluten värld."

Vad har varit svårast med bokprojektet?

"I boken betar vi av väldigt många personer inom en rad olika branscher. Det har varit stundtals tufft att pussla ihop allting, och få allt att kännas sammanhängande. Att övertyga miljardärerna om att ställa upp i boken har inte heller varit helt lätt", säger Erik Wisterberg.

"Utmaningen har också varit att någon som läser Breakit varje dag ska få veta nya saker och lära sig något. Samtidigt ska en gymnasieelev eller pensionär kunna läsa boken och lära sig hur den här nya ekonomin, där riskkapital ofta står i fokus, faktiskt fungerar och hänger ihop", säger Jon Mauno Pettersson. 

FOTNOT: "Sveriges nya miljardärer – vinnare och förlorare i den nya ekonomin" går just nu att köpa till kampanjpris. 

Personerna bakom bolag som Spotify, Klarna, Yubico, Paradox Interactive, Optimizer Invest, Apotea, Izettle, Backing Minds och Norrsken porträtteras i boken.

Läs mer