Sök

Fintechstartupen Revolut går in i USA – samarbetar med Mastercard

Revolutfintech

Nik Storonsky, vd och grundare Revolut. Foto: Jon Wahlqvist

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Uppstickaren fortsätter att expandera.

Fintechbolaget Revolut kommer att börja utfärda kort i USA mot slutet av året genom ett partnerskap med Mastercard. Det framgår av ett pressmeddelande.

Samarbetet följer ett liknande besked tidigare denna månad när Revolut sade att det ska expandera internationellt med hjälp av Mastercard-rivalen Visa.

USA är en av bolagets sex planerade nya marknader innan året är över.

”Vi ska säkerställa att vår produkt ger bättre kundvärde. De flesta amerikanska banker tar en avgift på tio dollar i månaden för ett konto och 10-15 dollar för lokal överföring medan vi kommer att erbjuda båda gratis”, sade vd och grundare Nikolaj Storonskij till Reuters.

Under samarbetet kommer Revolut och Mastercard att bli partner för minst 50 procent av alla befintliga och framtida kort som Revolut rullar ut i Europa, står det också i pressmeddelandet.

Revolut lanserades i juli 2015 av tidigare investerare på Credit Suisse och Deutsche Bank och har i dag över 8 miljoner användare. I Norden lanserades Revolut i slutet av 2017.

Förra året gjorde bolaget en förlust på nästan 400 miljoner kronor. Revolut är också på väg att stärka kassan – man försöker få in 1,5 miljarder kronor.

Ni som är prenumeranter på Breakit Premium kan läsa vår intervju med Hanna Johansson, Sverigechef på Revolut här.

Läs mer