Sök

Näringslivsprofiler från Handels investerar i Wrapp-konkurrent

KarmaGroupon

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

I våras gick Elin Nordegren, tidigare Woods, in med nästan 2 miljoner kronor i svenska Trivato. Nu fyller handelsnätverket DHS Venture Partners på med ytterligare 2 miljoner kronor.

Det har varit ett minst sagt tufft år för erbjudande-appar som svenska Wrapp och Groupon. Vi kunde tidigare i år kunnat avslöja att Groupon tvingats lämna Norden och sparka sina 30 anställda på Sverigekontoret. Wrapp har i sin tur tvingats skrota sin presentkortsapp, säga upp alla anställda i USA och dra tillbaka sin amerikanska satsning.

Motgångarna verkar däremot inte ha avskräckt startupen Trivato, som utvecklat rabattkortsappen Karma, som anpassar erbjudanden efter var du befinner dig och vad du gillar. Tidigare i år avslöjade vi bland annat att bolagets vd och medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren fått in en investering om motsvarande 1,7 miljoner kronor från sin syster Elin Nordegren, som tidigare var gift med golf-superstjärnan Tiger Woods.

Den gången skulle pengarna användas till att finansiera marknadsföring och försäljning av deras andra app, Responster, samt utveckling av Karma.

Nu rapporterar Di Digital att bolaget har tagit in ytterligare en investering. Den här gången rör det sig om 2 miljoner kronor från fonden DHS Venture Partners, som är en fond startad av entreprenörer med kopplingar till Handelshögskolan i Stockholm. Även namn i form av Lars Lindgren, Mattias Miksche, Magnus Bergman, Daniel Laurén och Daniel Frodin kliver in i bolaget.

"Det finns flera företag som ger specialerbjudanden som Letsdeal och Groupon och många butiker har ett lojalitetsprogram. Men det finns ingen som kombinerar de båda. Många erbjudanden handlar om att ändra kunders beteende för att få in dem i nya affärer. Vi vill istället ska du få ett erbjudande som passar dig både utifrån den du är och där du är”, sade Hjalmar Ståhlberg Nordegren till Breakit när vi rapporterade om bolaget i somras.

Affärsmodellen påminner dock onekligen om exempelvis Groupon, vars idé går ut på att erbjuda konsumenter riktade rabatter från till exempel hotell, som hellre säljer till rabatt än låter ett rum stå tomt en natt. Rabattsajten får betalt när den lyckas förmedla en konsument till någon av sina kunder (i vårt exempel hotellet).

I Sverige är Schibsted-ägda Let's deal, som grundades av Alexander Hars och Lars Karlsson, i dagsläget marknadsledare inom segmentet.

Amerikanska Groupon var en stor succé när bolaget 2011 börsnoterades. Det var då den största noteringen av ett internetbolag sedan Googles listning 2004

Läs mer