Sök

Avionero lät användarna bestämma – nu lanserar man i Danmark

AvioneroFlyg

Anton Tyulenev och Lars Kristensson. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Höll omröstning bland användarna.

Att ge sig ut och flyga kan vara känsligt i tider där en klimatkris är på allas läppar. Men de som ändå ger sig ut och flyger använder sig ju många av flygsökningstjänster som Expedia, Flygresor eller Momondo. 

Ett svenskt företag som utmanar dem är Avionero. De har utvecklat en AI-teknik som hjälper till att hitta de billigaste flygresorna. 

Grundaren Lars Kristensson har sagt sig hämta inspiration från fysiska resebyråer, där användaren direkt kan ge feedback på de förslag som resesökmotorn presenterar.

Med hjälp av feedbacken från användarna ska algoritmerna i sin tur bli smartare och bättre.

Men det är inte bara algoritmerna som blir bättre av användarnas feedback. När bolaget beslutade om vilken som var nästa marknad att expandera till – gjorde man det genom en omröstning bland användarna. 

Svaret blev Danmark och i dag lanseras tjänsten i landet som blir Avioneros åttonde marknad.

"Att använda en användarfokuserad metod för vår lanseringsstrategi kändes som ett helt naturligt val med tanke på att allt vi gör utgår ifrån människor och hur de vill kunna söka efter en resa", säger Lars Kristensson, grundare och vd för Avionero i ett pressmeddelande.

"Visst hade vi, som alla andra, kunnat göra en lanseringsplan baserad på olika marknadsanalyser men vi föredrar att låta våra användare vara med i processen."

Avionero omsatte 436.000 kronor och gjorde en förlust på 1,2 miljoner 2017.

Läs mer