Hon ligger bakom succéer som Ergobaby och Babyzen Yoyo

Reirei Babytech retail
Hon ligger bakom succéer som Ergobaby och Babyzen Yoyo

Bärselen Ergobaby, sulkyn Babyzen Yoyo och blöjhinken Ubbi är några exempel på produkter som Monica Landberg lanserat i Sverige.

Caroline Englund

Reporter

Hennes bolag växer i en rasande fart och nådde 2018 en omsättning på 94 miljoner.
Trots det är Monica Landberg lite av en doldis.
Nu berättar hon om affärsidén som trollbinder svenska småbarnsföräldrar.

Allt började på en strand i Thailand. Monica Landberg och maken Anders Landberg var föräldralediga och valde att tillbringa den tiden på varmare breddgrader. Där fick Monica Landberg tips om en thailändsk vagga som på ett effektivt sätt gungade barnet till sömns varje kväll.

Väl hemma igen bestämde sig Monica Landberg för att ta fram en västerländsk version av vaggan som skulle passa våra skandinaviska hem och lansera den på den svenska marknaden. Produkten fick heta Sovgunga och lanserades på mässan Formex 2008.

Bolaget Reirei startades ett tag därefter när Monica gått från egen produktion till att istället distribuera andras produkter, något som hon trivdes med. Affärskonceptet blev att hitta riktigt bra produkter som saknades på den svenska marknaden och lansera dem här.

Flera av varumärkena har blivit succéer


Hon stannade i nischen produkter som vänder sig till småbarnsföräldrar och har de senaste åren lanserat märken som den hyllade bärselen Ergobaby och den populära hopfällbara vagnen Babyzen Yoyo. 

Reirei är i dag distributör av ett tiotal varumärken med uppgift att lansera och marknadsföra produkter på den skandinaviska marknaden.

“För mig är det viktigt att välja produkter som jag kan stå för, som jag verkligen älskar och som kunderna tycker är fantastiska. Reirei:s portfölj med varumärken är vad vi erbjuder till marknaden och den måste vara stark och attraktiv så att återförsäljarna väljer att köpa in våra produkter.”

Och just det har Monica Landberg verkligen lyckats med. Flera av varumärkena har blivit succéer och är välkända bland Skandinaviens småbarnsföräldrar.

“Att bygga företag är lite som att spela dataspel."

Hennes bolag, som hon driver tillsammans med maken Anders Landberg, har funnits i knappt tio år och har gått med vinst alla år utom det första. 2018 nådde de en omsättning på 94 miljoner kronor, rörelseresultatet landade 6,2 miljoner kronor. Helt utan att plocka in något riskkapital.

“Att bygga företag är lite som att spela dataspel. Man kör en bana, lär sig den och sen levlar man upp. När man kommer till nästa nivå tar det ett tag att lära sig den nya banan, man får stanna upp, omorganisera och anpassa sig till den nya nivån och sen är det full fart framåt igen. Det är stundtals riktigt jobbigt, men oftast kul och ganska beroendeframkallande.”

Hur har ditt bolag lyckats växa så snabbt?

"En anledning till att vi kunde växa i början när vi inte hade något kapital var för att vi hade en bankman som trodde på oss – det är helt avgörande. Men det givna svaret är att det handlar om väldigt hårt arbete och ständig förnyelse. Sedan tror jag att det är viktigt att ha en plan och konkreta mål. För fem år sedan satte vi upp mål för fem år framåt. Redan då siktade vi på att nå en omsättning på 100 miljoner och nu är vi nästan där.”

Du har lyckats lansera produkter som snabbt blivit försäljningssuccéer. Hur gör man för att skapa hype kring ett varumärke?

“Det går inte att skapa en hype utan en bra produkt men med det sagt kan man konstatera att en bra produkt inte alltid blir hypad. Jag tror att man ska ha lite tur och att många pusselbitar ska falla på plats samtidigt. Idag är sociala medier givetvis ett effektivt verktyg för att bygga efterfrågan men det spelar även roll hur produkten presenteras i fysiska butiker."

Vad blir nästa stora grej som alla småbarnsföräldrar bara måste ha?

”Jag skulle säga att nästa grej är babytech. Vi kommer se fler smarta produkter som med hjälp av appar hjälper föräldrar att följa sina barn på olika sätt. De produkter som vi kommer lansera nästa år är produkter som jag hade önskat funnits när jag var gravid. Jag kan inte säga mer om det här just nu men det kommer bli superkul!”

Läs fler artiklar
LÄS MER