Sök

Kraftigt ras för Acast-poddar – och snart kommer de andra storpoddarna följa

AcastBauer Mediapodcast

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Humortrion JLC, Wahlgren och Wistam och till och med Breakit tappar stort.

För drygt två år sedan kunde vi här på Breakit presentera statistik som drastiskt sänkte lyssnarsiffrorna för Sveriges allra största poddar.

Lite skämtsamt kallade vi det “Podcastgeddon” – men det som egentligen hade hänt var att Sveriges Annonsörer tillsammans med de största podcastaktörerna Acast, Bauer media, MTG och Sveriges radio satte ner foten och skapade Poddindex.

Via Poddindex skulle lyssningar och räckvidd mätas enhetligt och annonsörer skulle kunna jämföra poddar på ett rättvist sätt.

Men det fick också effekten att många av de största poddarna tappade rejält med lyssnare. Till exempel visade de nya siffrorna att Alexander Pärleros succé Framgångspodden inte alls hade närmare 1 miljon lyssningar i månaden som tidigare hade sagts. Istället låg siffrorna på runt 140.000 i veckan, alltså motsvarande mellan 560.000 och 700.000 i månaden  

Och nu är det dags för nästa ras. 

Sedan 1 oktober har poddarna som distribueras via Acast tappat rejält i lyssningar.

Såhär ser det ut nu:

# Humortrion JLC:s podd Mellan himmel och Jord hade 418.000 lyssningar vecka 40. Veckan efter nådde lyssningen precis över 300.000 lyssningar. Ett tapp på över 100.000 lyssningar i veckan.

# Wahlgren & Wistam tappar från 340.000 lyssningar till 186.000 lyssningar. Deras lyssningssiffror går dock lite upp och ner, men nedgången är tydlig även här.

# Rebecca Stellas och Vanessa Nu börjar livet tappar från 130.000 lyssningar till strax under 100.000 veckan efter.

# Historiepodden tappar från 195.000 lyssningar ner till ungefär 147.000 lyssningar.

# Breakits egen podcast tappade från strax över 11.000 lyssningar till runt 7.000 lyssningar mellan samma veckor.

Nytt mätsystem bakom raset

Så vad beror då det här tappet på – har lyssnarna helt tappat intresset för Acasts poddar? Nej, förmodligen inte.

Bakgrunden är att Poddindex är i gång med att ändra i sitt mätsystem. 

Acast är först ut med den här förändringen, men de andra stora poddaktörerna kommer också att följa efter. 

“Det innebär inte att det har varit fel tidigare”, säger Fredrik Hermansson Nordenchef på Acast.

“Det handlar om vad man ska definiera som en lyssning.”

Så fungerar det nya systemet

Tidigare har en enhet kunnat lyssna på samma avsnitt upp till 10 gånger per timme. Varje startad lyssning på över 10 sekunder registrerades därefter som en lyssning. Men med den nya standarden kommer endast en lyssning registreras per avsnitt, enhet och dygn – något som såklart leder till att färre antal lyssningar registreras. 

Tanken med att ändra mätsystem är att de svenska poddarna ska bli jämförbara globalt. När Poddindex drog igång för två år sen fanns det ingen internationell standard för att mäta poddlyssnandet. Nu har 30 internationella podcastbolag tagit fram en internationell standard.

Det andra värdet för podcastlyssnande – räckvidd som kan jämföras med unika webbläsare på en hemsida – ska inte påverkas i samma utsträckning av ändringen.

Men innebär det här mindre pengar till podcastskaparna då?

Fredrik Hermansson på Acast tror inte det.

"Nej, tvärtom är annonsörerna villigare att betala mer för validerad statistik och fler kommer våga testa och satsa mer i podcast-mediet", skriver han i ett mejl.

"Genom att vi använder oss av den nya mätstandarden så kommer vi att skydda poddskaparnas intäkter."

Det nya mätsystemet kommer att implementeras hos alla de anslutna poddbolagen under sista kvartalet i år – därför kommer lyssningssiffrorna inte att vara helt jämförbara förrän i början av 2020.

Läs mer