Sök

Emanuel Karlsten:

Emanuel Karlsten: Influencernätverken som blir framtidens vinnare

United ScreensSplaySociala medier

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Emanuel Karlstens kartläggning visar att stora influencers rundar influencernätverken – som därför har det kämpigt.

Mediepodden har kartlagt de svenska influencernätverken. Fram träder en bild av en bransch där de största har svårt att göra vinst. 

Det är inte helt lätt att få en rättvis bild av hur det går för den svenska influencerbranschen. Men en kartläggning av de tio största nätverken visar ändå på att de flesta får kämpa – och att få går med vinst.

United screens har störst omsättning, men redovisar inget resultat i Sverige eftersom man numera har tyska ägare, inte heller redovisar de vilka marknader de arbetar på.

Splayone kommer på andraplats, men då är det mestadels den svenska marknaden – och till stor del handlar deras verksamhet numera om att göra egna tv-produktioner.

Bara ett av de Youtube-verifierade MCN-nätverken går med vinst: Ninetone group, med influencers som Joakim och Jonna Lundell. 

Istället är det företagen som fokuserat på kontrakt med mindre influencers, med 10-50 000 följare, som är framgångsrika. Relatable och Beatly, till exempel, redovisar åtminstone en blygsam vinst.

Här finns flera intressanta slutsatser att dra:

## De stora bolagen har stor omsättning, men sitter också på stora utgifter. Den uteblivna vinsten pekar också på att det är svårt att arbeta med stora influencers, som i allt högre utsträckning börjar inse sitt värde.

## Våra största influencers börjar bete sig allt mer som mediehus i sig själva. Och visar på omsättningar som skvallrar om att de tecknar avtal direkt med kund, istället för genom influencernätverk.

## Istället ligger kanske framtiden hos mikroinfluencers. De med 10-50 000 följare har inte lätt att pris- och värdesätta sin räckvidd, och här finns stora vinster att göra för företag som “bundlar” flera influencers och säljer deras gemensamma räckvidd till företag. Dessutom ger det ofta större genomslag, eftersom mindre influencers har en lojalare publik. 

## Annonsörerna visar en allt större mognad. Istället för att gå genom nätverk, börjar de bygga upp en egen bank av mindre influencers, som de bygger längre kontrakt och relationer med. 

Men här finns flera om och men, i Mediepodden går jag och Olle Lidbom igenom dem i detalj, och försöker peka ut förutsättningarna för ett sälj i ett nytt medielandskap. 

I Mediepodden denna vecka pratar vi också om:

  • Det stora, stupade medieprojektet som Isabella Löwengrip avslöjade – och snabbt raderade.
  • VK media gör en omvänd Telia – köper in sig i bredbandsmarknaden.
  • Kvällspressen tapp på 50 procent – under ett år.

 

Läs mer