4 Sound går i konkurs: "Det känns för jävligt"

Music Retail Holding e-handel butiksdöd
4 Sound går i konkurs: "Det känns för jävligt"

Kedjan 4 Sound är störst i sverige på musikinstrument. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Erik Wisterberg

Reporter

4 Sound krängde musikprylar för över 300 miljoner förra året.
Nu går kedjan i konkurs.
Pressen från nätet blev för stor.

Redan i går kom uppgifter i Norge om att 4 Sounds ägare Music Retail Holding ansökt om konkurs. Nu står det klart att konkursen är ett faktum även här i Sverige. 

"Det stämmer, vi lämnade in konkursansökan igår för verksamheten i Sverige och Norge", säger Patrik Johansson, operativ chef på Music Retail Holding, till Göteborg Direkt

Kedjan har 18 butiker i Sverige, från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Bolaget driver också en egen e-handel.

Det känns för jävligt

Nu blir 4 Sound det senaste offret i butiksdöden i kölvattnet av skiftet från fysisk handel till nätshopping.

Prispress och sänkta marginaler

Just press från e-handeln ska vara en huvudorsak till kollapsen. 

"Vi har haft ett riktigt stålbad under 2019 och gjort många stora åtgärder där vi bland annat styrt om mer mot e-handel. Men vi faller på målsnöret", säger Patrik Johansson till Göteborg Direkt och tillägger: 

"Det känns för jävligt." 

Vad som ska hända med butikerna och tillgångarna i bolaget är inte klart. Music Retail Holding omsatte 317 miljoner kronor i fjol, och redovisade en förlust på 19,7 miljoner kronor. I årsredovisningen för 2018 framgår att en stark prispress på marknaden har slagit mot marginalerna.

Fortsatt butiksdöd att vänta

De senaste åren har flera stora kedjor tvingats i konkurs. Några välkända exempel är klädkedjan JC och leksaksjätten bakom BR samt Toys R Us. Sannolikt kommer nyheter av detta slag dugga tätt framöver, speciellt med tanke på att Sverige av allt att döma är på väg in i en svagare konjunktur.

Samtidigt utmanas de etablerade spelarna av helt nätbaserade uppstickare.

"Tillväxten sker idag på nätet, vilket får konsekvensen att nya affärsmodeller växer fram och att gårdagens affärsmodeller snabbt kan bli helt inaktuella", skriver exempelvis Svensk Handel i sin rapport Det stora detaljhandelsskiftet 2018.

Läs fler artiklar
LÄS MER