Sök

Omnipollo-grundaren om investerarnas hemliga krav: En tatuering

OmnipolloÖl

Henok Fentie är en av ölmärket Omnipollos grundare.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

På knappt 10 år har ölvarumärket Omnipollo gått från liten uppstickare till välkänd global spelare. För Breakit berättar grundaren Henok Fentie varför Milkshake-öl var en bra idé. Han avslöjar också detaljerna kring hans och medgrundaren Karl Grandins kompistatuering.

Den här texten publicerades första gången i oktober 2019.


Det är januari i Göteborg och en stor samling människor, över 100 stycken, bildar en klunga utanför en lokal i pulserande Linnéstan. Året är 2018 och snart öppnas portarna till ölmärket Omnipollos andra bar i Sverige. Den första, ett litet krypin på Södermalm i Stockholm, har redan gjort succé och nu är göteborgarna förväntansfulla.

Snart öppnas dörrarna, lokalerna fylls och hantverksöl i flaskor med minutiöst designade etiketter flödar. På plats finns naturligtvis Omnipollos grundare Henok Fentie och Karl Grandin.

De har flera anledningar att fira. Förutom baröppningen i Göteborg och att bolaget precis dubblat sin omsättning har ett kontrakt med det amerikanska riskkapitalbolaget Orkila just blivit påskrivet. Det innebär ett rejält tillskott i kassan (hur rejält är hemligt) och nya möjligheter för företaget att fortsätta växa.

Efter invigningen går de två grundarna tillsammans till en tatueringsstudio. De har bestämt sig för att göra en så kallad “kompistatuering” och sedan dess har de varsitt nyckelhål – en symbol för varumärket – på armen.

“När vi träffade Orkila sa de att de bara investerar i bolag där de som utsätts för produkten är villiga att tatuera den på sin kropp”, berättar Henok Fentie för Breakit.

Han säger att det inte var just det som fick grundarna att ta beslutet, de hade funderat på tatueringen länge, men nu kändes det som ett bra sätt att fira framgången på.

“Nyckelhålet fanns med på etiketten till vår allra första öl. För oss betyder det att vi ger en inblick i en ny värld.”

Den nya världen som Henok Fentie pratar om handlar om en bredare syn på öl. Omnipollo är nämligen en del av den stora våg av ipor, ale och ölsorter i nya innovativa smaker som vällt in på svenska barer de senaste åren. 

Henok Fentie halkade in i krogsvängen av en slump. När han pluggade på London School of Economics var han klasskompis med Caroline Chakraborty som är dotter till serieentreprenören Bicky Chakraborty som bland annat grundat hotellkedjan Elite. Bicky Chakraborty jobbade också med att bygga upp krogkedjan Bishop Arms runt om i Sverige och behövde någon som kunde hjälpa honom.

Henok Fentie blev erbjuden jobbet och tackade ja.

“För de allra flesta som går på London School of Economics är finansbranschen i London eller USA det självklara valet, men jag tyckte att det här lät spännande – speciellt eftersom jag skulle få jobba för Bicky Chakraborty”, säger Henok Fentie.

På Bishop Arms nördade han in på öl och började fundera över varför det i princip bara gick att beställa stor stark på exempelvis Riche.

När Henok Fenties sambo fick jobb i Bryssel flyttade han med. Han studerade dagtid och bryggde öl på kvällarna. Drömmen om ett eget ölvarumärke började växa och när han träffade konstnären och Cheap Monday-grundaren Karl Grandin hemma i Stockholm klickade det direkt. 

Henok Fentie skulle brygga ölen och Karl Grandin designa etiketterna. Idén till det lite ovanliga namnet Omnipollo, som uttalas Omnipojo på spanskt vis, fick Henok Fentie under en resa till Spanien när han såg en stor staty av en fågel på långt håll och blev inspirerad. 

Omnipollo är en sammansättning av omnipotent som betyder allsmäktig och pollo som betyder kyckling på spanska. 

“Tanken var att det skulle symbolisera känslan av vingar och att kunna flyga ut över världen”, säger han.

Och över världen har ölmärket flugit. Till skillnad från många andra alternativa ölmärken har bolaget lyckats skala upp snabbt. Bolaget, som fyller 10 år nästa år, omsatte 47,6 miljoner 2018 och gjorde en förlust på cirka 1 miljon kronor.

"2018 var ett år av stora investeringar för oss. 2019 har hittills varit ett mycket bra år och vi ser att investeringarna ger resultat", säger Henok Fentie.

Sammanslaget omsätter Omnipollobolagen (Omnipollo AB, Omnipollos hatt AB, Omnipollos hypnagoga AB, Omnipollos Park AB och nu även ett bolag i Tyskland för den nya baren) i år strax under 100 miljoner, under 2018 var den siffran strax över 70 miljoner med ett positivt resultat på strax över en halv miljon, enligt Henok Fentie.

Nu finns varumärket i 47 länder och Omnipollo har cirka 50 anställda.

Henok Fentie tror att den snabba tillväxten beror på flera saker. Dels hade de väldigt bra tajming och satsade på en växande trend, dels har kombinationen konstnär och bryggare varit en framgång.

Han säger att bolaget har lagt nästan lika mycket resurser på ölflaskornas utsida som på insidan.

"På en av etiketterna har vi till exempel använt guld för att få den känslan vi ville ha. För några har det här varit provocerande men jag tror att det har gjort att vi har kunnat servera ölen utanför hantverksnischade barer. Vi kom faktiskt tidigt in på Riche till exempel – det berodde dels på kontakter men också på att flaskorna var snygga.”

Omnipollo har också utmanat ölbranschen på andra sätt. Bland annat har de lanserat öl med smak av chokladpaj, pekanöt-kola och milkshake.

"Vårt mål är att påverka diskursen kring hantverksöl och därför har vi velat vara gränslösa i vad öl är. Det har också gjort att vi når en bredare målgrupp men också att vi har retat upp många”, säger Henok Fentie och tillägger att beviset på att bolaget ändå är seriösa ölbryggare kom när Omnipollo landade en sjätteplats  på USA:s prestigefyllda Ratebeer som han beskriver som ett Guide Michelin för öl. Det året fanns 34.000 bryggerier rankade på Ratebeer.

En annan sak som har gjort att bolaget har kunnat skala upp snabbt är att de än så länge inte har ett eget bryggeri. 

“Vi hyr in hos hos andra bryggerier och det byter att vi snabbt kan öka volymen efter efterfrågan. Det är också hållbart eftersom vi brygger ölet lokalt i de länder vi säljer det.”

Bolagets framtidsplaner är att fortsätta växa och bygga upp sin organisation. Bolaget, som jobbar med att få in öl i nya sammanhang, har till exempel testat kombinationen konstutställning och ölprovning. Omnipollo har också ett nytt samarbete på gång.

“Jag kan inte avslöja vad det är än men det är ett samarbete med en retailer och går det i lås kommer det att bli väldigt spännande”, säger Henok Fentie.

En annan framtidsplan är att, trots fördelarna med att hyra in sig hos andra, skapa ett alldeles eget bryggeri.

Läs mer