Så gick det till när Måns Zelmerlöw blev ansiktet utåt för nätapoteket Meds

Meds apotek Hälsa
Så gick det till när Måns Zelmerlöw blev ansiktet utåt för nätapoteket Meds

Jonas Ekströmer / TT

Johanna Ekström

Reporter

Schlager-vinnaren Måns Zelmerlöw om sina bolagsinvesteringar och hur han bestämmer vad som är värt att satsa på.

Måns Zelmerlöw är inte bara artist och programledare. Han har också investerat i en rad bolag. 

När det kommer till nätapoteket Meds har det knappast skett i det tysta, utan genom att han ridit naken på en häst på bästa sändningstid (i en uppmärksammad reklamkampanj). 

Hur kommer det sig att du valde att samarbete just med Meds?

“Jag känner Christian W Jansson väl sen tidigare. Vi pratade på en fest och jag blev oerhört sugen på att vara med på tåget, både som delägare och ambassadör. Ambassadörskapet är dock frikopplat från delägarskapet. Det är ett eget kontrakt”, säger han. 

Christian W Jansson är en näringslivs-tungviktare som bland annat är ordförande i Postnord och som tidigare har varit ordförande för bland annat Apoteket, Kappahl och Min Doktor. 

Hur stor investering har du gjort?

“I sammanhanget rör det sig om en väldigt liten investering. Men tillräckligt mycket för att jag ska känna att jag är med på tåget. De hade nog lika gärna kunnat vara utan mina pengar, det var jag som fick be om att få vara med”.

Så du har inte fått en andel för att du ger dem exponering?

"I mer absoluta startups kan det handla om att man får delägarskap för exponering, men så var det inte i det här fallet. Men ska jag vara ambassadör för något så känner jag att jag gärna vill vara med som delägare också”. 

Hur går det till när du investerar i ett bolag, har du någon person som presenterar dem för dig?

“Nej, utan ofta är det någon grundare som hör av sig och vill att jag ska titta på något. Det händer några gånger per år. Jag försöker sätta mig in i casen och se om det är något jag tror på. Men jag har kommit fram till att jag bara vill jobba med saker jag själv brinner för”.

Förutom Meds har Måns Zelmerlöw bland annat varit med och dragit igång en rad padelcenter runt om i Sverige i bolaget PDL Center. Padel har ploppat upp som något av en ny folksport. 

“Vi var fyra personer som startade Stockholms första padelcenter. Sedan har det vuxit organiskt, men jag vågar inte prata några siffror, för då kanske de andra blir sura på mig", säger han.

Hallen i Stockholm omsatte enligt senast tillgängliga årsredovisning för 2017 18 miljoner konor och gjorde en vinst på 4,6 miljoner. I Göteborg omsatte bolaget 11 miljoner kronor och gjorde en vinst på 3,5 miljoner.

Måns Zelmerlöw är inte ensam om att satsa på padel i kändis–Sverige. En annan kändis som satsat hårt på padel är Zlatan Ibrahimovic, som har fyra center i Sverige. 

“Padel är min stora grej. Vi har 14 hallar runt om i Sverige nu och hoppas att det fortsätter växa, eftersom det är världens roligaste sport”, säger Måns Zelmerlöw. 

Hur får man kontakt med dig om man vill ha med dig som investerare?

“Oftast handlar det om någon som känner någon som känner någon som känner mig. Annars kan man gå via mitt management, det brukar komma fram till mig på något sätt”. 

Ett annat bolag som Måns Zelmerlöw varit delägare i, tillsammans med en rad andra kändisar, är jaktappen Great Wild. Den idén lyfte dock aldrig riktigt och tidigare i år meddelade bolagets vd att man nu bytt riktning.

Läs fler artiklar
LÄS MER