Bianca Ingrossos nya krav för samarbeten – detta måste bolagen redovisa

Caia cosmetics e-handel Influencer
Bianca Ingrossos nya krav för samarbeten – detta måste bolagen redovisa

Bianca Ingrosso ställer miljökrav på sina sammarbetspartners. Foto: TT/Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

Bianca Ingrosso har slutat åka taxi och ställer nu hållbarhetskrav på alla bolag hon ska samarbeta med under nästa år.

Greta Thunbergeffekten har under det senaste året gett modebranschen en käftsmäll. Kunderna vill nu veta vad kläderna innehåller, hur de tillverkas och hur långt de fraktas. 

Detta har fått allt fler bolag att börja kommunicera hårt kring sitt hållbarhetsarbete och det är ingen slump att Na-kd, som säljer kläder på nätet, i somras gick ut med att de satsar nästan 50 miljoner kronor på ett hållbarhetsprojekt som ska lanseras i höst, att Zalando ser över sina förpackningar och utreder om kunderna ska kunna klimatkompensera för sina köp eller att H&M börjar hyra ut kläder.

Bianca Ingrosso är en av Sveriges största influencers och omsatte förra året 17 miljoner kronor i sitt privata bolag – största delen av de inkomsterna kommer från samarbeten där hon marknadsför produkter. 

Nu ställer hon högre krav när det kommer till framtida samarbeten.

“Bolagen som vill samarbeta med Bianca under 2020 måste presentera hur de tänker kring hållbarhet. Vi vill att Bianca ska representera företag som tänker på klimatet”, säger Bianca Ingrossos manager Vanessa Lindblad till Breakit.

Bianca Ingrosso själv berättar att hon som är sitt eget varumärke måste tänka på sin livsstil. Tidigare har hon till exempel berättat att hon åker “sjukt mycket taxi.”

“Mitt varumärke är mitt privatliv. Jag gör mitt bästa jag åker inte alls taxi längre, jag reser ganska sällan, jag är mån om att källsortera och försöker verkligen minska på kött.”

Å andra sidan medger Bianca Ingrosso att ingen är perfekt och att det är svårt att som influencer prata hållbarhet utan att få skit. 

“Jag har ju inte direkt ett jobb som är ultimat för miljöpåverkan men jag kan också bli frustrerad på den här konversationen. För en person som sitter på ett klädföretag till exempel och skapar kläderna får ingen skit utan det är ju jag som få skiten. Jag tror inte att jag är en större miljöbov på grund av att jag kan ge någon en rabattkod lite här och var”, säger hon och fortsätter:

“Vi alla är miljöbovar på olika sätt och sen kan jag inte dra allas lass. Det här är mitt jobb så som det är någons jobb att köra lastbil varje dag som också är miljöovänligt.”

Bianca Ingrosso avslöjade i en tidigare intervju med Breakit att hennes nästa karriärssteg är att börja investera i andra bolag och då säger hon att hon letar efter bolag som tänker på miljön.

“Jag är ju ung och fattar att miljöfrågan är sjukt viktig så jag vill supporta de bolagen som har det tänket”, säger hon.

Ställer du andra krav än att bolagen du samarbetar med ska redovisa hur de arbetar med hållbarhet?

"Ja, jag vill ju jobba med företag som förespråkar alla typer av människor och kroppar. Det finns många olika aspekter som ska vara rätt och allt kan inte vara 100 procent. Jag har väldigt mycket ansvar och det är ganska tufft faktiskt."

Bianca Ingrossos eget sminkbolag Caia Cosmetics som hon driver tillsammans med Vanessa Lindblad, Mikael Snabb och Jesper Matsch har man till exempel valt att skippa fysiska följesedlar på alla paket som skickas, ställt hållbarhetskrav på alla leverantörer och tänkt om kring paketering och skippar exempelvis plast vid nästa produktsläpp.

Läs fler artiklar
LÄS MER