Sök

Annonssamarbete med SEB

(Gen)vägen till att skala upp snabbare

Carl Bjerkne på Insert Coin.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Genom SEB:s Scaleup Lab får svenska tillväxtbolag tillgång till expertis, verktyg och mentorskap. För Göteborgsbaserade gamificationföretaget Insert Coin har utbildningen inneburit ett stöd och ett forum att tänka kring sin vidare expansion.

Att gå från pigg startup och in den hektiska scaleup-fasen är omvittnat utmanande. Många bolag fastnar på grund av kapitalbrist, rekryteringsproblem eller andra typer av växtvärk. 

Detta har SEB tagit fasta vid när man tillsammans med Epicenter och Result har utvecklat SEB:s Scaleup Lab, en accelerator för bolag som står inför en intensiv tillväxtresa och är i behov av guidning. 

Carl Bjerkne är vd för gamificationföretaget Insert Coin. De arbetar med bolag som SKF, Google Classrom, Stena Line och många startups som vill använda bolagets plattform och know-how för att öka engagemanget hos kunder och personal.

I dagsläget har bolaget cirka 25 anställda, en siffra som väntas kunna dubblas under 2020. Men vägen dit kräver nya typer av verktyg och strategier. Under hösten 2018 genomgick han SEB:s Scaleup Lab tillsammans med tre kollegor.

”Vi investerade en dag varannan vecka, så man måste vara beredd att lägga tillräckligt av sin tid för att få det att funka. Då kan man också skapa en riktigt genomarbetad strategi för framtiden.”

Metoder och mentorer

Genom hjälp av erfarna rådgivare från Result och Epicenter fick Carl Bjerkne och hans team tillgång till en värld där snabb tillväxt står högst upp på agendan. Den ibland ensamma tillvaron som bolags-vd förbyttes mot en familjär känsla av att ingå i ett nätverk där alla jobbar mot ungefär samma mål. 

Det är ett genidrag att SEB tagit in den här typen av superexperter. Det gör verkligen acceleratorn relevant

”Att träffa människor i samma situation är jätteviktigt för att få stöd och inspiration i den här processen. Vi har även fått en mentor i Erik Wikström, som är väldigt erfaren på området. Det är ett genidrag att SEB tagit in den här typen av superexperter. Det gör verkligen acceleratorn relevant.”

Läs mer om SEB:s Scalup Lab här

Efter att accelerator-tiden avslutades har Insert Coin kunnat jobba praktiskt med lärdomarna på en rad olika sätt. Carl Bjerkne nämner bland annat OKR – Objective Key Results – som en användbar metod för att mäta kombinationen av önskat tillstånd och faktiska resultat.

”Under Scaleup Lab lärde vi oss jobba med OKR i vår tillväxt- och kapitalstrategi. Ett år senare använder vi fortfarande arbetsmetodiken när vi lägger nya planer. Bland annat har vi precis öppnat vårt Stockholmskontor, vilket var en av åtgärderna vi kom fram till i vårt arbete under förra hösten.” 

Utmaningar inom kapital och rekryteringar 

Oavsett vilken bransch man rör sig i finns det en del utmaningar som alla snabbväxande bolag brottas med när de ska skala upp verksamheten. En rör människorna i bolaget – att utveckla en organisationsstruktur som är både hållbar och flexibel är en svår konst. 

”När man växer och dubblar antalet anställda ligger utmaningen dels i rekryteringen, dels i att få alla att hänga med på resan och få folk att vilja växa med uppgiften. Då krävs det att man har en stark kultur, med trygghet och mycket eget ansvar.”

Den andra stora utmaningen rör kapitalstrategin. 

”Ska du växa fort behöver du ofta riskkapital för att finansiera det”, säger Carl Bjerkne. 

”Vissa väljer att växa organiskt för att minska risken – men om våra konkurrenter öser på med riskkapital och därmed snabbare tar marknadsandelar så ökar vi ju vår risk snarare än att minska den. För vår del har vi valt att ge oss i kast med riskkapitalstrategin för att kunna växa i den takt vi önskar.”  

Jag tycker framförallt att man ska ha en hög ambition på tillväxtmålen – då kan man verkligen ta till sig lärdomarna

Carl Bjerkne menar att Scaleup Lab bjuder på en väldigt givande upplevelse, både för bolaget och honom personligen. Men vad ska man tänka på som sökande?

”Jag tycker framförallt att man ska ha en hög ambition på tillväxtmålen – då kan man verkligen ta till sig lärdomarna. Sen ska man vara redo att avsätta tid för att arbeta med de här frågorna. Då blir det väldigt bra.”

Något för er? Läs mer om SEB:s Scalup Lab här

Högt betyg i utvärderingar

Sedan SEB lanserade Scaleup Lab 2017 har det tio veckor långa tillväxtprogrammet lockat till sig cirka 60 företag med 100 deltagare. Scaleup Lab ingår i SEB:s Greenhouse-koncept, där Anna Månson är manager:

 “Genom Greenhouse och Scaleup Lab kan vi vara med och bidra till företag som befinner sig i tillväxt/uppskalningsfasen. Det stärker relationen i en fas där vi ibland har svårt att bidra med traditionella bank- och finansieringslösningar, men med Greenhouse kan vi bidra med kunskap och verktyg inom andra viktiga områden som skapar ett mervärde för våra tillväxtkunder”, säger hon.

Anna Månson på SEB.

Läs mer