Så går det för H&M – nya siffror får aktien att rusa

H&M e-handel retail
Så går det för H&M – nya siffror får aktien att rusa

Karl-Johan Persson, vd på H&M.

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Så går det för den svenska klädjätten.

H&M lämnade på torsdagen rapport för det tredje kvartalet.

Siffrorna togs emot väl av börsen. Efter en timmes handel var aktien upp med 5,8 procent. 

## Rörelseresultatet  landade på 5 miljarder – förväntat var 4,9 miljarder kronor, enligt Factsets sammanvägning av 14 analytikers estimat.

## Rörelsemarginalen steg till 8 procent – analytikerna hade väntat sig en rörelsemarginal på 7,7 procent.

## E-handeln växer med 25 procent i lokala valutor.

”Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar visar att vi är på rätt väg med vårt förändringsarbete för att möta kundernas ständigt ökade förväntningar", skriver Karl-Johan Persson, vd på H&M i rapporten.

Han lyfter också fram att färre reor har gjort att rörelseresultatet har lyft. 

Under slutet av kvartalet har H&M öppnat på Indiens största e-handelsplattform Myntra och varumärket & Other Stories har även slagit upp portarna på kinesiska T-Mall. 

Karl-Johan Persson skriver också att H&M jobbar hårt med flexibla leveranser och betalningar online och att integrera butikerna i e-handeln.

Under motsvarande period i fjol var resultatet 3 976 miljoner.
Försäljningssiffrorna för kvartalet var redan kända – de landade på 62.570 miljoner kronor. 

Läs fler artiklar
LÄS MER