Sök

Clas Ohlson utmanar glassbilen – lanserar Clasbilen

Clas Ohlsone-handelretail

Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

"Förhoppningsvis kommer vår trudelutt att sprida kännedom om att vi är på plats."

Clas Ohlsson kämpar, precis som många andra butikstunga kedjor, med att möta konkurrensen från e-handeln.

I början av året sa bolaget upp mellan 150 och 200 personer. 

"Vi har redan tagit flera steg för att komma närmare kunden och nästa steg är att ändra vår kompetensmix för att ytterligare ta tillvara på de möjligheter som finns”, sa vd:n Lotta Lyrå då.

Clas Ohlson har tidigare lanserat samarbete med svenska Mathem och noska Kolonial.no, som säljer mat på nätet, i sin jakt på att nå kunderna på nya sätt.

I början av året började bolaget även erbjuda tjänsten Clas fixare som hjälper kunder med alltifrån installationer till enklare snickaruppdrag i hemmet. 

I helgen marknadsförde Clas Ohlson tjänsten, som nu kommer att finnas tillgänglig i hela Stockholmsområdet, på ett nytt sätt. Kedjan skickade ut bilar som spelade en trudelutt, i stil med glassbilen.

”Vi tycker att Clasbilen är ett roligt och relevant sätt att informera våra kunder om att Clas Ohlson kan komma ut och erbjuda professionell fixarhjälp på plats, hemma hos kunden. Förhoppningsvis kommer vår trudelutt att sprida kännedom om att vi är på plats, precis som glassbilen gör idag”, säger Sofie Struwe, sälj- och marknadschef på Clas Ohlson Sverige i pressmeddelandet.

Senaste verksamhetsåret (1 maj 2018 till 30 april 2019) omsatte Clas Ohlson 8,7 miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på 94 miljoner kronor. 

Det kan jämföras med ett rörelseresultat på 468 miljoner kronor året innan.

Läs mer