Sök

Möttes på stan – nu säljer Stronger kläder för över 100 miljoner kronor

Strongere-handel

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Stronger växer explosionsartat.
”En fantastisk ökning", säger grundaren Henrik Grundén.

Av en slump träffades Henrik Grundén, Joel Almqvist och Juri Gendelman i en butik i Stockholm. Nu växer deras Stronger enormt snabbt och i år räknar bolaget med att spränga 100-miljonersvallen i omsättning.

Nyckeln till succén stavas Instagram. De färgstarka plaggen, krispiga bilderna, peppande budskapen och strategiska samarbetena har gått hem. Stronger är enligt egen utsago bland de fem största svenska e-handelsbolagen på Instagram.  

Men för att förstå historien bakom Stronger får vi backa tillbaka till 2013. Det var då Henrik Grundén bestämde sig för att starta ett armbandsmärke vid sidan om plugget i Uppsala. Som student var reklambudgeten något knaper så han valde att skicka ut armbanden till bloggare, dåtidens influencers, i marknadsföringssyfte.

Det visade sig vara lyckat. 

På Södermalm i Stockholm satt samtidigt Juri Gendelman och Joel Almqvist som precis dragit igång en ny satsning där de tryckte upp ”takeaway t-shirts” utifrån kundernas egna motiv.

”Av en händelse träffades vi i deras butik och började att prata om potentialen med e-handeln och vi var överens om att träningsbranschen var ganska oinspirerad med sterilt klädmode”, berättar Henrik Grundén.

"Det var där det började." 

Rusar mot 200 miljoner nästa år 

Trion gick samman, började att trycka upp träningskläder och registrerade bolaget Stronger 2014. Visionen var att röra om i grytan med något nytt och samtidigt ge tjejer möjlighet att känna sig speciella. Det som började med t-shirt med peppiga tryck har idag växt till träningskollektioner med fokus på funktionalitet och naturnära motiv. 

Under förra året omsatte Stronger 45 miljoner kronor och gjorde en vinst på 7,9 miljoner. I år rusar bolaget mot en omsättning på runt 110 miljoner kronor. 

”En fantastisk ökning. Målsättningen är att vi 2020 ska slå 200 miljoner kronor, internt anses det vara ett ganska lågt omsättningsmål”, säger Henrik Grundén.

Den grundläggande visionen är att skapa ett varumärke som gör träningen roligare och samtidigt motiverar och stärker tjejer – såväl utvändigt som invändigt. 

Ett budskap som naturligtvis behöver kanaler för att nå ut. Henrik Grundén, som ju tidigare sett sprängkraften i bloggare, riktade därför blicken mot Instagram redan när de drog igång.

“Vi hade inget kapital i ryggen och inga marknadsföringsmöjligheter. Det enklaste sättet var att skicka ut kläderna till kunder och be om feedback. Att vara anpassningsbar är otroligt viktigt för oss då vi tror att vi har mycket att lära oss av kunderna".

Snart växte såväl omsättningen som engagemanget i sociala medier. I nuläget har Stronger 430.000 följare på Instagram. 

Nyckeln har varit att aldrig sluta våga, enligt Henrik Grundén, som säger att de "gått på många nitar". Han understryker vikten av att våga avsluta projekt som inte fungerar. 

"Det blir lätt att man jobbar med samma typ av innehåll och inte provar nytt. Många företag fortsätter att jobba på samma sätt, de förändrar sig inte och därför går det inte lika bra”.

2 miljoner kronor i månaden – på sociala medier 

Stronger lägger i stort sett hela marknadsföringsbudgeten på sociala medier – det vill säga 2 miljoner kronor i månaden. De arbetar aktivt med influencers men förlitar sig till stor del även på sina egna följare. De färgglada kläderna gör sig bra på Instagram och kunderna står på kö för få sina bilder publicerade på det officiella kontot. 

”Vi har jobbat med användargenererat innehåll sedan start och det har haft positiv inverkan på varumärket. De själva skapar riktigt bra innehåll som vi får använda fritt och då blir budskapet mycket mer trovärdigt”, säger Henrik Grundén. 

Han pekar även på styrkan i att Stronger, som har vuxit helt utan riskkapital, varken använder sig av återförsäljare eller mellanhänder. 

”Vi har haft en vinstmarginal på 15-20 procent. Det är lite svårt att räkna på det i år då vi hela tiden får in returer, men kanske 10-12 procent.” 

"Man måste klappa sig på axeln" 

Strongers produkter säljs till över 100 länder och de starkaste marknaderna utgörs av Sverige, Tyskland och USA. 

Under förra året plockade de in en operativ chef, Annica Rantala, som enligt Henrik Grundén "skapat produktivitet i teamen och hjälper oss tankspridda entreprenörer att fokusera".

Stronger har växt snabbare än grundarna räknat med, och det har lett till att bolaget tvingats flytta till större kontor varje år sedan de drog igång.

”Det är en fantastiskt känsla att titta tillbaka på var man var då och var man är nu. Det är jättehäftigt att ha suttit på ett lager och själv gått med påsar till Postnord och nu sitta här med 20 anställda", säger Henrik Grundén.

"Det är en fin resa, man måste klappa sig på axeln”.

Hur ska ditt företag göra för att lyckas i sociala medier? Missa inte Stronger-grundarnas bästa tips här (premium).

Läs mer